Heimwee naar Springbreak - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Heimwee naar Springbreak - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Heimwee naar Springbreak

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

14 September 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Vanmorgen werd ik wakker met een heimwee gevoel. Maar niet naar Nederland, maar naar de geweldige leuke tijd die ik de afgelopen 9 dagen heb gehad met Fenna, Stephan en Pauline. Het was echt een super Springbreak, en het laatste waar ik nu wel zin in heb, is studeren…

Vorige week zaterdag vertrokken we nog met z’n zevenen in 2 auto’s naar Mosselbaai, het beginpunt van de Garden Route. Via een omweg, want we hebben ook nog De Hoop Nature Reserve bezocht, met hele hoge, witte zandduinen. En we hadden extra geluk, want er waren zeker zo’n 10 walvissen die maar boven bleven komen en soms zelfs springen. We zijn ook nog een hoge zandduin opgeklommen om vervolgens naar beneden te rollen, erg leuk! Daarna dus doorgereden naar Mosselbaai, waar we in een trein direct aan het strand overnachten.

Zondag hebben we langs de kust van Mosselbaai gewandeld en hebben we op het strand gelegen en in de zee gezwommen bij Victoria Bay. We hebben overnacht in Buffalo Bay, alweer aan het strand net buiten Knysna. Hier hebben we ook besloten om toch op te splitsen, want de andere drie Duitse meiden hielden helemaal niet van wandelen, en wij wel :) Ik vond het op zich wel prima, want ik merkte toch wel dat de neiging om Duits te praten met 6 Duitsers erg groot was soms.

Maandag was het weer helaas veel minder, het heeft de hele dag geregend… We zijn toen maar door de ‘indigenous forest’ bij Knysna gereden ipv gewandeld en hebben in een schattig cafeetje heerlijke zelfgebakken taart gegeten. Daarna doorgereden naar Tsitsikamma, en nog even gestopt bij de ‘World’s Highest Bungyjump Bridge’, waar je dus kan bungeejumpen van 216 meter hoog! Mij niet gezien hoor… We vinden een leuke hostel waar we ’s avonds op de upper level buiten in de jacuzzi zitten. Heerlijk, en onder de prachtige sterrenhemel.

Dinsdag is onze avontuurlijke dag. Stephan en ik gaan een canopy tour doen, waarbij je langs touwen door de bommentoppen van de bossen glijdt, met als hoogste punt ruim 30 meter. Erg tof om te doen. Ondertussen deden Fenna en Pauline een tubing tour, waarbij ze met een soort grote banden de Storms River af gaan, met allemaal spannende sprongen. ’s Middags zijn we dan nog gaan wandelen in het park, langs de touwbrug over de riviermonding en helemaal naar boven voor een mooi uitzicht.

Woensdag hebben we nog de Big Tree in Tsitsikamma bezocht en zijn we naar Jeffrey’s Bay gereden. Daar heerlijk gewandeld over het strand en veel mooie schelpen verzameld. Eind van de middag naar Port Elizabeth (PE). Eigenlijk nogal een industriële saaie stad, maar we hebben toch even en korte sight seeing gedaan, oa langs het Nelson Mandela Bay Stadium.

Donderdag en vrijdag hebben we Addo Elephant National Park bezocht, en heel veel olifanten gezien! En ook nog wrattenzwijnen, kudu’s, hyena’s, jakhalzen, struisvogels, schildpadden, hartebeesten en nog wat. Al hoopten we stiekem wel heel hard om ook nog een leeuw of buffalo te zien, maar helaas, ook al waren we op vrijdag al om 6 uur opgestaan… Al maakte het voor Stephan soms niet zoveel uit, hij genoot wel van al die meiden die lieve ‘baby-geluidjes’ maken als we weer iets zagen, en met name bij jonge olifantjes. We zaten wel in een prachtige lodge buiten het park, met een flinke upgrade van de lieve eigenaren.

Zaterdag begon onze terugreis toch wel weer. Maar eerst hebben we nog een cheetah-farm bezocht, waar we dus jachtluipaarden van heel dichtbij konden zien :) En zelfs aaien! En ook nog twee baby leeuwtjes van een maand uit mochten we aaien en op schoot nemen. Yeah! Daarna begon een lange rit, eerst door de prachtige leegte van de droge Karoo, later werd het groener en kwamen we langs veel struisvogel-farms en tenslotte reden we over een spannende weg met haarspeldbochten door de Swartbergen. ’s Avonds overnachtten we in Oudtshoorn, waar we natuurlijk een ostrich-burger hebben gegeten.

Zondag was dan echt de laatste dag. Eerst hebben we bij Oudtshoorn nog de Cango Caves bezocht. Echt prachtige grotten met heel veel stalagmieten en –tieten van honderdduizenden jaren oud. Wij hadden voor de Adventure Tour gekozen, en dat was het zeker! Door een tunnel van 35 cm breedte, een tunnel die 75 graden omhoog gaat met een diameter van zo’n 40 cm (de Devil’s Chimney) en tenslotte door de Letter Box, waar je dus door een gat van 27 cm hoog moet glijden. En ja, er hebben hier wel eens mensen vast gezeten, voor wie dat wilde weten. Vervolgens moesten we nog ruim 6 uur rijden naar Stellenbosch, met de nodige tussenstops natuurlijk.

Op zich is het natuurlijk lekker om weer thuis te zijn, maar van de andere kant was het reizen zo fijn. Het ging echt prima met ons groepje van vier. Natuurlijk praten de anderen soms Duits onderling, maar amper als ik er ook bij zit. En soms blijven ze zelfs Engels praten terwijl ik er helemaal niet bij ben, zo’n automatisme wordt dat al. Het ‘grootste’ nadeel van reizen met Duitsers: zij eten dat stevige, zware Duitse brood… Maar gelukkig was dat snel opgeslost: we kopen gewoon twee broden, één voor hen en één voor mij. Het grootste voordeel van reizen met Duitsers: je leert een heel leuk kaartspel. Bijna elke avond hebben we Doppel Kopf gespeeld. Lastig om te leren, maar erg leuk en verslavend als je het eenmaal kent. Vanavond is ook alweer Pauline’s laatse avond hier, morgen vertrekt ze alweer terug naar Duitsland. Wel raar, want we hebben zeker twee weken toch best veel met elkaar opgetrokken. Vanavond dus nog een laatste gezellige avond met foto’s uitwisselen en Doppel Kopf spelen!!!

En vandaag is dus mijn tweede term hier begonnen, en helaas begint t meteen goed. Volgende week een eerste toets, een week later nog een en nog een week later weer een werkstuk inleveren, waarvoor ik nog minstens 4 keer naar een school moet om kinderen met een leerprobleem te begeleiden. Je snapt t al, het vakantiegevoel is snel verdwenen… Ik moet meteen weer aan de slag. Maar ik heb wel enorm zin in na de examen-periode: nog bijna twee maanden reizen! Gelukkig begint het hier ook al echt lente/zomer te worden. De laatste dagen is het boven de 25 graden geweest!

Soms zeggen beelden veel meer dan woorden. Maar helaas moeten jullie daar waarschijnlijk nog een paar dagen op wachten, want het is lastig om een selectie te maken uit 800 foto’s. En dan ook nog alle foto's van mijn andere reisgenoten... Maar ze komen er aan!

Nu ga ik weer hard aan het studeren (helaas), maar wel in de zon :)

Heel veel groetjes uit een warm Stellenbosch.
Xxx Karien

• 14 September 2010 - 08:44

Theo En Nelly:

Je bent toch sneller dan je zondag beloofde. Het bericht staat bij mij op half twee in de nacht.

Kortom nog laat aan het typen.
    Al met al een mooie reis gemaakt en veel gezien. Maar .... het kan niet altijd feest zijn met Doppel Kopf !
    Dus nu weer werken cq studeren. Ook al wordt het warmer en warmer. Want voor jou geldt na voorjaar komt zomer !
    Groeten uit kouder wordend Nederland van
    Theo en Nelly.

• 14 September 2010 - 09:12

Judith:

Zo mijn verzoek is snel ingewilligd ;) echt heel leuk om alles te lezen! Ik studeer hard met je mee, maar ben bijna jarig dus dat is wel leuk!
    Heel veel liefs

• 14 September 2010 - 18:34

Esra:

Leuk zeg! Een weekje er tussenuit terwijl je al in het buitenland zit, ik kan niet zeggen dat ik dat ooit gedaan heb :P
    En dat terwijl daar studeren vast toch al veel specialer is dan hier. Veel plezier nog!

• 16 September 2010 - 10:04

Merel:

Zo te lezen heb jij het prima naar je zin daar! Fijn! Sterkte met de studie ;), maar er blijven vast nog mooie uitstapjes komen. Groetjes uit de Regen

• 18 September 2010 - 15:27

Lotje:

Hejhej,
    Tja niet zo gek dat je heimwee hebt. Dat klinkt echt als een hele hele toffe reis!!
    Wauw. Ik mail je snel een keertje uitgebreid!
    Voor nu heel veel liefs!!

• 21 September 2010 - 14:33

Emma:

Heey Karien!

Jouw vakantie klinkt super leuk! Ik ben al jaloers dat jullie hyena's en jakhalsen hebben gezien! Die heb ik helemaal niet gezien ;) En ik kan me helemaal voorstellen wat voor baby-geluidjes jullie maken bij het zien van die baby olifantjes hahaha die waren ook ZO schattig!
    Succes in het tweede studieblok!

xxxx Emma