This is Africa - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu This is Africa - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

This is Africa

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

15 December 2010 | Zambia, Chipata

Lieve allemaal,
Het is alweer een hele tijd geledenmaar in dit geval geldt: Geen bericht is goed bericht. De laatste twee weken heb ik gewoon geen tijd en mogelijkheid gehad tot internet. Maar ik heb wel een super tijd gehad! Dus weer een kort overzicht.

Toen we onze auto nog niet hadden, besloten we er toch nog een voor twee dagen te huren, om toch nog naar Twyfelfontein te gaan voor de oude rock carvings, en verder nog de Burned Forest en Organ Pipes. Daarna was onze auto weer klaar, en hadden we wat tij om in te halen. Dus dat betekent dat we lange afstanden moesten rijden. Eerst naar Botswana, naar de Okavango Delta. Dat was 800 km en bijna 10 uur in de auto... In de Okavango Delta hebben we een twee daagse trip gedaan met de mokoro, een soort houten kano's. We werden dus per tweetal in een boot voortgeduwd met al onye bagage. Midden in de bush hebben we onze tent opgezet, lekker gezwommen, en een avond- en ochtend wandeling gehad. Tijdens de ochtend wandeling hebben we een paar dieren gespot: nijlpaarden, zebra's en antilopen. Maar daarvoor moesten we wel bijna 5 uur door de zom lopen...

Daarna zijn we weer in 1 reisdag naar de Victoria Falls in Zimbabwe. Helaas was het weer niet al te goed, maar het blijft toch indrukwekkend om 's werelds grootste watervallen te zien. En 's middags hebben we nog geluncht in een van de duurste hotels daar. En nog binnen 24 uur dat we het land inkwamen, verlaten we het ook weer. Op naar de Zambiaanse zijde. 's Ochtends genieten we nog van het uitzicht, voordat we Claudia naar het vliegveld brengen. Wel raar hoor, zo na 5 maanden. 's Middags gaan we met zn vieren terug en lopen we langs de afgrond van de watervallen, ook wel bijzonder hoor. En dan gaan we lekker zwemmen in de Zambezi rivier, echt heel leuk. Terwijl mijn lichaam bedekt wordt met zand, haha!

Vanaf dan hebben we een nieuwe reisgenoot, Anne, ook een meid die in Stellenbosch studeerde. Stephan en ik hebben haar wel een paar keer gezien, maar we kenden haar niet echt goed. Dus dat was toch wel even wennen. Maar als eerste vertrokken we naar Siavonga, aan het noorden van het Lake Kariba. Daar waren Tobi en ik nogal in een impulsieve bui, en besloten we om op het strand te slapen. Maar voor die tijd wees de nachtwaker ons net 100 meter verderop op een nijlpaard. Echt indrukwekkend, want op een gegeven moment was die echt maar 2 meter van ons vandaan, al stonden we wel vielig op een muurtje. Maar de nachtwaker vertelde ons ook dat het veilig is om op het strand te liggen, want de nijlpaarden blijven aan de grassige zijde.

Via Lusaka zijn we toen doorgereden naar Chipata, op bezoek bij een vriend van Stephan en Rahel. Lekker ontspennen, al gaan we de eerste avond goed stappen. Echt leuk om dat een keer mee te maken met alleen maar locals. Vanaf hier wilden we een poging doen om naar South Luangwa National Park te gaan. Maar met onze auto was dat niet zo'n goed idee. NA ruim 5 uur en 100 km later, zaten we vast voor een waterhole in de straat... DE locals proberen ons dan via een andere weg te sturen, maar daar komen we echt vast te zitten... Met 10 mensen lukt het ye om ons er weer uit te krijgen. En dan proberen ze ons toch weer door het water te sturen. Maar het is toch al 17.00 uur en we hadden zeker niet meer genoeg tijd om op onze bestemming te komen. Dus besluiten we terug te keren naar het vorige dorp en daar te overnachten in een bush guesthouse. Maar daar lukt het ons wel om voor de vogende dag een lift te regelen naar het park. Dus de volgende ochtend om 8.00 uur zijn we bij ons kamp en hebben we een heerlijk dag om te luieren en slapen bij het zwembad. 's Middags nemen we dan een georganiseerde tour met een toffe 4-wheel-drive auto. WE hebben olifanten gezien en zebra's, bush bucks, water bucks, bavianen, wrattenzwijnen. En het laatste deel van de tour was door het donker, en hebben we nog nijlpaarden gezien. En vandaag was dan weer onze reisdag terug naar Chipata. We hadden geprobeerd om weer een lift te regelen naar Mambwe, waar we onye auto dus hadden achtergelaten. Maar dat duurde allemaal natuurlijk weer langer dan verwacht, uiteindelijk vertrokken we pas om 14.00 uur... Ach joh, This is Africa :) En uiteindelijk hebben we het nog vlak voor het donker gehaald om naar Chipata te komen.

En nu is het einde van deze reis echt bijna in zicht. Zaterdag vlieg ik terug naar Kaapstad, waar zondag Frank aan zal komen. Daar heb ik wel echt zin in, maar voor die tijd moet ik toch wel weer afscheid nemen van een aanta mensen met wie ik toh wel erg goed bevriend ben geraakt in de laatste weken...

Hopelijk heb ik in Zuid Afrika vaker tijd voor mijn blog, en anders hoeven jullie nog maar een maandje te wachten op alle verhalen en foto's!

Heel veel groetjes,
xxx Karien

• 15 December 2010 - 21:45

Theo En Nelly:

Heerlijk zo dichtbij dat nijlpaard. Ik dacht eerst lekker slapen en de volgende dag onder de bulten....

Het is en blijft een rotweg naar South Luangwa. Karien zal het zich nog wel herinneren . De hele weg terug zijn wij toen ook gesleept door de Britse High Commisioner. Maar het was wel geweldig om er te zijn en jullie zijn er toch weer gekomen.
    Het blijft trouwens ook indrukwekkend om oog in oog te staan met de "Wolk die dondert" oftewel de Vic Falls. Ik moet steeds denken aan de speciale regenjas van Oma Malden voor Karien om de Vic Falls regen te overleven.
    Geniet nog een paar weken van al het moois en tot ziens. En vooral voor de feestdagen laat nog wat van je horen van en uit Z Afrika.

• 15 December 2010 - 22:18

Inge:

Lieve Karien, wat een avonturen... ondanks of mede dankzij alle auto troubles. Jullie leggen flinke afstanden af en komen op prachtige plaatsen. Het begint nu een beetje herkenbar te worden. Vic falls- ik heb nog steeds een flesje water. En zijn jullie gaan lunchen in het vic falls hotel?! En dan Kariba en South Luangwa. Toch zijn nijlpaarden de gevaarlijkste beesten, ze zijn sneller dan men denkt en hebben enorme tanden. Ik weet nog goed dat we lake malawi niet in mochten omdat er een hippo zat. Wat baalden we toen...
    En dan straks fase 2 van al je avonturen. Dat zal wel weer heel anders worden, maar ik hoop dat je evenveel zult genieten. We wachten de verhalen af. Dikke knuffel van mij (en ons!)

• 16 December 2010 - 09:13

Emma:

Heey Karien!!

Echt super leuk om je verhalen nog te lezen! Ik zit alweer bijna 2 weken in Nederland in de sneeuw!! Zo gek! Echt super grappig trouwens dat jullie op het strand gingen slapen en een nijlpaard tegen kwamen, echt eng! Heel veel plezier gewenst op je tweede vakantie met je vriend!
    En tot snel op de reunie hahaha!

xxxxx Emma

• 16 December 2010 - 13:42

Vera:

Jippee! Alweer leuke verhalen uit zuidelijk Afrika! Je reist wat af zeg! En je hebt nog een hele maand voor de boeg! Blijf er lekker van genieten en wel een beetje voorzichtig met de nijlpaarden he?! Hier in Nijmegen raast buiten een sneeuwstorm dus mijn reis naar huis wordt vast ook een beetje spannend... liefs Veer

• 17 December 2010 - 12:29

Judith:

Hee lieve Karien,
    Wauw, wat een avonturen weer! Helemaal geweldig klinkt het allemaal. Geniet nog heel veel van de komend maand (samen met Frank!)
    Liefs, Judith

• 24 December 2010 - 18:58

Jacqueline Gijsberts:

Hallo Karien,

Leuk! om je reisverhalen weer te lezen. Het is al weer bijna voorbij!
    Wat gaat het toch snel. Op onze verjaardagskalender staat jouw naam bij de 24e ; dus ...van harte gefeliciteerd met je verjaardag van alle Gijsbertsen uit Malden!
    Verjaardag in Z-Afrika, geniet ervan!
    Tot gauw. Groeten van Jacqueline