Freakin' amazing! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Freakin' amazing! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Freakin' amazing!

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

30 December 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve mensen,

En inmiddels zijn we alweer bij het einde van de Garden Route aangekomen. Gelukkig heeft Zuid Afrika nog veel meer moois te bieden! En gelukkig hebben we ook al heel veel moois gezien de afgelopen tijd.

Tweede Kerstdag zijn we in Oudtshoorn naar datgeen gegaan waar Oudtshoorn bekend om is: de struisvogelfarms. Eerst kregen we een rondleiding langs allemaal verschillende soorten struisvogels (ik wist helemaal niet dat er zoveel verschillende soorten waren…) en mochten we de kracht van een struisvogelei testen door er op te staan. En als laatste natuurlijk het hoogtepunt, het zitten en rijden op een struisvogel. Frank was 1 van de gelukkigen die ook echt even een klein rondje mocht rijden, maar wat gaat zo’n beest hard en ja hoor, Frank glijdt er halverwege vanaf… Ikzelf heb alleen op de stuisvogel gezeten, wat op zich ook al best tof is. Aan het eind van de middag gingen we niet op een struisvogel zitten, maar hadden we een tocht van twee uur op een paard, door de prachtige omgeving van Oudtshoorn en de Kleine Karoo. Het was weer even wennen aan het ‘knolhopsen’, maar zeker ook erg leuk. En we waren erg blij dat we pas zo laat waren gegaan, want de hele dag was het zo’n 35 graden…

De volgende dag lieten we de warmte achter ons (helaas) en reden we naar de kust bij Knysna. Daar hebben we ’s middags nog van het uitzicht over de lagune genoten en zelfs even kort gezwommen in het koude water van de oceaan. Maar helaas begon het niet veel later te regenen… En het weer werd niet veel beter daarna, grijs en grauw. Na Knysna zijn we doorgereden naar het subtropisch regenwoud bij Tsitsikamma. En daar moesten we natuurlijk even stoppen bij de Bloukrans Bridge, ’s werelds hoogste bungee jump brug. Nadat we een paar mensen hebben zien springen, ga ik even informeren. Want ja, ik had al een tijdje in mijn hoofd dat ik wel wat geks wilde doen voor mijn verjaardag. Dus ja hoor, het was maar goed dat ik even informeerden, want ze hadden nog maar een paar plaatsjes over voor de volgende dag. Dus zo begon mijn 23e verjaardag. Om 6.30 uur liep de wekker af, stapten we in de auto en om 7.30 uur kreeg ik een ‘body harnas’ aangetrokken en een half uur later liepen we met een groep van zo’n 15 dappere mensen naar de brug. Onder de brug (waar de snelweg overheen gaat) is een open loopbrug, waar je dus 216 meter de diepte in kan kijken terwijl je naar het midden loopt. En dan is het wachten op je beurt, terwijl andere mensen de brug afspringen en later met een grote grijns weer naar boven gehaald worden. Om 8.40 was het dan eindelijk mijn beurt. Eerst maken ze het touw goed vast om je enkels en krijg je een dubbele zekering op je body harnas. Ondertussen wordt er harde muziek gespeeld. En dan wordt je naar de rand geholpen, ga je met je armen wijd staan en 5-4-3-2-1-BUNGEE!!! En zo spring je de diepte in… AAAAHH!!!! De eerste twee seconden waren zo eng… Je hebt ongeveer een vrije val van zo’n 5 seconden en 160-180 meter. Je kan zelfs een snelheid behalen van 120 km/h. Vervolgens is de eerste rebound nog ruim 100 meter. En na zo’n 4 rebounds hang je daar dan, ondersteboven. Dan komt er al vrij snel een mannetje om je weer mee naar boven te halen, en in een paar minuten sta je weer boven… Het ging zo ongelooflijk snel allemaal, maar ‘it was freakin’ amazing!!!’ Echt, dat is gewoon niet te omschrijven hoe dat voelt. En eigenlijk had ik nooit van mezelf verwacht dat ik dat zou durven… Maar, ik heb het gedaan, en ik heb zelfs bewijs. Helaas was het erg mistig en bewolkt, en konden ze niet alles filmen, maar de sprong zelf hebben ze wel kort gefilmd. En ondanks de mist, was het zicht naar beneden toe wel helemaal helder. En zo begon dus mijn verjaardag :) Nog vol adrenaline loop je dan terug over de brug en daar staat Frank te wachten. Nog even nagenieten, cd met foto’s kopen en dan gaan we weer terug naar ons hostel. Helaas begint het weer met regenen, en doen we nog een beetje rustig in. We gaan lekker lunchen bij de Elvis Presley-diner en ’s middags gaan we dan nog naar het Tsitsikamma National Park om even lekker te wandelen naar de hangbrug en de ‘rolling stones’. ’s Avonds is het weer droog en genieten we van een paar grote (750 ml) biertjes bij het kampvuur. Ja, ik kan me toch een saaiere verjaardag voorstellen ;)

Vandaag zijn we dan in de regen vertrokken, hopend op beter weer… Onderweg lekker geluncht en een strandwandeling gemaakt bij Jeffrey’s Bay, en nu zijn we in Port Elizabeth. Op zich niet echt een bijzondere of mooie stad, maar hadden we wel even de tijd om een wasje te doen. Morgen rijden we richting Drakensbergen, maar helaas is dat te ver om in 1 keer te rijden, dus zullen we oud en nieuw vieren in een klein stadje in de Transkei, Mthatha.

Ik wens iedereen alvast een heel fijn, vrolijk en spetterend begin van 2011!

Heel veel groetjes,
Xxx Karien
(die nog steeds zit na te genieten van de geweldige sprong in mijn 23e levensjaar)

PS. Er staat al een leuke selectie van mijn vorige reis op: http://www.facebook.com/album.php?aid=2101499&id=1494720928&l=f0b196ca36

  • 30 December 2010 - 16:56

    Vera En Sander:

    That beats the hell out of boring studying or fixing a lamp....
    DOPE SHIT meid! Wowie, wat een superstunt! Echt te tof dat je dat hebt gedaan, wij zitten nog na te grijnzen, jij vast ook!! Enne sorry van het slechte weer, misschien hebben we wat van onze mist jullie kant opgeblazen... Geniet nog maar veel van je 23e levensjaar en knal dat 2011 ook maar lekker in! Heel veel liefs en groetjes Veer en San

  • 30 December 2010 - 17:01

    Sanne:

    Heey Karien!
    Wow, dat je dat durft bungeejumpen... jij bent nu echt mijn held ;)
    Ik wens jou en Frank ook alle goeds voor 2011! Geniet nog van jullie reis samen!
    Groetjes uit Nijmegen,
    X

    PS: Wat leuk dat jouw foto's echt lijken op die van mij ;) krijg helemaal zin om ook weer die kant op te gaan... :P

  • 30 December 2010 - 17:14

    Theo En Nelly:

    Wauw, gefeliciteerd met je verjaardag en wat een durf om te bungee jumpen, maar op deze plaats... Vergeten doe je dat je hele leven niet meer.

    Ik herinner mij nog goed dat de Italianen die brug bouwden en de twee helften, die tijdens de bouw recht naar boven stonden, naar elkaar lieten zakken en toen was er een brug!

    Geweldig al die namen van plaatsen die Nelly en ik herkennen. De mooie herinneringen komen weer terug. En ik hoor nog steeds die rolling stones. En Nelly vond die brug ervoor maar niks...

    Wij hebben op je verjaardag na een klein ééntje bij Skype van ongeveer 21 tot 24 uur jullie proberen te bereiken maar dat mocht niet lukken.

    Helaas van de mist maar ja je kunt ook niet alles hebben. Wij hebben wel net een zogenaamde sta op stoel voor mij besteld. Hij komt pas over 8-10 weken en dan hopen wij dat jullie alweer heelhuids zijn aangekomen.

    Doe maar rustig aan want in Moskou is het een chaos, in New York viel ook veel sneeuw en op het eiland Bornholm bij Denemarken viel maar liefst 1,5 METER en is er geen doorkomen aan.

    Groeten van ons en ook de beste wensen voor 2011 !!

  • 30 December 2010 - 17:26

    Inge:

    Lieve Karien.... sprakeloos! Nooit gedacht dat je zou bungeejumpen op je verjaardag. Heel stoer. Jouw verjaardag bleek een favoriete dag: het was heel erg druk op de verloskamers. Ik kwam goed aan mijn verrichtingen: keizersnede, placenta verwijdering op OK, en een tweeling waarvan de eerste met een zuignapje! Was daarna helemaal gesloopt. Pieter had het eten gelukkig al klaar: struisvogelbiefstuk! Vonden we wel toepasselijk, en we hebben er maar een wijntje bij gedronken. Lieve Zus: gefeliciteerd (mijn sms ook gehad?) en alvast een supergaaf 2011

  • 30 December 2010 - 18:55

    Thea:

    Hoi Karien en Frank.
    Ik ben ook sprakeloos. Karien, dat je dat durfde! Doodeng. En dat vond Frank waarschijnlijk ook. Maar wel spectaculair om zo je verjaardag te vieren. Gefeliciteerd. Fijne jaarwisseling voor jullie beiden. Ik ben benieuwd hoe dat daar gevierd wordt. Met vuurwerk wel denk ik, maar wel zonder oliebollen. Maar dat lezen we wel in je volgende verhaal.
    Veel plezier.
    Groetjes van ons en van oma.

    Thea.

  • 30 December 2010 - 21:21

    Judith:

    Lieve Karien,

    Super stoer! Ik kan niet wachten op de foto's! Pleun was ook helemaal onder de indruk ;) klinkt als een geweldige verjaardag!
    Alvast een heel gelukkig nieuw jaar gewenst voor jullie beiden, geniet ervan!

    Heel veel liefs, Judith (en Freek)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karien

Actief sinds 17 Juli 2008
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 31775

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 25 November 2014

Vietnam van noord naar zuid

18 December 2013 - 05 Januari 2014

Kerstvakantie in Zuid Afrika

04 Juli 2013 - 02 Augustus 2013

China en IJsland

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Back to Africa

31 Juli 2011 - 30 Augustus 2011

vakantie in Indonesie

11 Juli 2010 - 15 Januari 2011

studeren in Stellenbosch

22 December 2008 - 03 Januari 2009

kerstvakantie in Tunesie

20 Juli 2008 - 16 Augustus 2008

vakantie Bolivia en Peru

Landen bezocht: