zon, zee en bergen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu zon, zee en bergen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

zon, zee en bergen

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

15 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo allemaal,
Wat heb ik een heerlijk weekend achter de rug! Mijn leventje hier is soms alleen zo druk, dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen om jullie op de hoogte te houden. Dus begin ik maar waar ik vorige keer geeindigd was: een rustig, lang weekend. Maar zelfs tijdens rustige, lange weekenden heb ik geen tijd om me te vervelen :) Beetje studeren, beetje zwemmen en beetje lunchen met anderen en het weekend is zo weer voorbij. Maandagavond gingen we naar een voorstelling van de drama-vereniging hier, naar het verhaal Troilus and Cressida van Shakespeare. Was erg mooi gedaan, vooral ook qua aankleding en prachtige moderne dans stukken.

Dinsdag gewoon weer colleges, maar 's middags had ik ineens vrij van Kayamandi, omdat er een taxi staking was. Was toch wel erg jammer, want ik had er wel zin in en voelde me goed voorbereid. Maar helaas dus. En eigenlijk kon ik mn tijd ook wel goed gebruiken om mijn eerste presentatie voor te bereiden met Anke voor 'Psychology, health and disability'. 's Avonds wel met een grote groep naar de bios: Inception. Erg goede film en bovendien ook gezellig met allemaal leuke mensen.

Woensdag ook weer colleges en werken aan presentatie. Voor het vak 'Learning Support' moet ik bovendien ook binnenkort een praktijkopdracht doen. We moeten namelijk individueel 1 uur per week een groep van ongeveer 4 kinderen begeleiden met hun reken- of taalproblemen. Op zich dus super interessant, maar alles is hier helaas niet zo goed geregeld als in Nederland. Ik kan waarschijnlijk mee naar de school waar Anke stage gaat lopen, maar ze geven hier niet zo goed aan wat je precies moet doen en wanneer je moet beginnen. Het enige dat ik wel weet, is wanneer ik het verslag in moet leveren. Wordt dus nog vervolgd...

Donderdag was dus de dag van onze presentatie. We moeten voor het vak een assignment maken over 'Intellectual disabilities and health care acces'. Tijdens het proces van schrijven, moet je dan twee keer een presentatie houden. Dit was dan de eerste, met name over de achtergrond info die je tot nu toe hebt gevonden, over de factoren die invloed hebben op toegang tot gezondheidszorg voor verstandelijk beperkten. Op zich dus interessant, maar soms wel lastig om specifiek info te vinden over Zuid Afrika. Onze presentatie ging op zich wel redelijk, maar we kregen wel commentaar op de literatuur die we hadden gebruikt, die was te oud. Voor de volgende keer moeten we dus weer flink aan de slag... Gelukkig was de presentatie van het andere groep ook niet helemaal perfect, dus dat maakt het toch wat minder erg. En bovendien telde deze presentatie ook pas voor 10% mee. Maar spannend was het wel weer, om zo in het Engels te presenteren.

En toen was het alweer weekend!
Zaterdag om 7 uur opgestaan en toen zijn we met een groep van 10 naar de Tafelberg gegaan. Met 4 Belgen (Tatyana, Lore en haar moeder en zus), 2 Amerikanen (Ryan & Cameron), 2 Duitsers (Stephan & Stephanie), Claudia en ik. En met z'n achten zijn we dan ook echt de Tafelberg gaan beklimmen. Zo, dat was nog een hele tocht. Er was wel een soort van pad, maar natuurlijk erg steil met veel stenen. Gelukkig was het prachtig helder weer, en met veel rustpauzes zijn we uiteindelijk in 2,5 uur boven gekomen! En dan heb je een prachitg uitzicht vanaf de Tafelberg naar alle kanten. Echt heel gaaf. Maar toch was meer dan de helft van de lol en uitdaging de wandeltocht omhoog. Het was erg zwaar, maar zeker de moeite waard. En dan mag ik me nog niet eens zo aanstellen, want Stepahanie was nog een beetje ziek en Stephan heeft waarschijnlijk een gebroken teen, en ook zij zijn boven gekomen! Bovenop de Tafelberg nog lekker rondgelopen, veel foto's gemaakt (spring-foto's zijn altijd leuk) en wat gegeten/gedronken. Toen toch maar wel weer met de kabelbaan naar beneden, en 10 minuutjes later sta je dan weer aan de voet van de berg... Toen weer terug met de trein en 's avonds nog met een deel van de groep pizza gaan eten. Kortom een zeer geslaagde dag!

En toen volgde er nog zo'n leuke dag. Vanmorgen was het moeilijk opstaan na zo'n intensieve dag, maar vandaag was dan de Cape Point & Pinguins-tour met ISOS. Eerst gingen we vanmorgen met z'n 60'en (oa Fenna, Claudia, Stephan, Emma en ook nog een paar van de Tafelberg-tocht gisteren) naar Simon's Town naar de pinguins. Ze blijven echt zo ontzettend schattig, al waren er toch wel minder dan we in Betty's Bay hadden gezien. Daarna door naar Cape Point, waar we drie uur de tijd hadden om rond te wandelen enzo. Dus eerst naar de vuurtoren en toen verder richting uiterste puntje, maar daar kan je niet komen. Wel weer heerlijk wandelend van het zonnetje genoten en nog meer leuke (spring) foto's gemaakt. Daarna wat gegeten/gedronken en als laatste door naar Cape of Good Hope. Niet zo'n bijzondere plek, maar wel allemaal op de foto met het bord. Toen weer terug naar huis, terwijl iedereen in de bus in slaap viel... Maar wat heb ik een heerlijk weekend gehad!!!

Owja, nog even alle dieren die ik dit weekend heb gezien: dassies, struisvogels, zebra's (vanuit de trein op een farm), bavianen en zelfs weer een walvis op de terugweg vandaag.

De plannen voor de komende week: hard werken aan de twee opdrachten die ik over 2,5 week moet inleveren, 1 voor South African Mental Health Context en die andere over verstandelijk beperkten. Verder heb ik donderdag een Wine-tour en ga ik volgende week zondag naar Robbeneiland. Inmiddels hebben we Springbreak ook al gepland. Met Fenna, Stephan en een vriendin van hem gaan we in 10 dagen de Garden-route doen en naar Addo Elephant Park. Ook daar heb ik dus ontzettend veel zin in, nog maar drie weekjes te gaan!!

Voor foto's, kijk weer op: http://www.facebook.com/album.php?aid=2071127&id=1494720928&l=cdb14ebb05

Hele dikke knuffel uit het heerlijke zonnige Zuid Afrika,
xxx een enigszins verbrande Karien ;)


  • 15 Augustus 2010 - 18:01

    Thea:

    Hoi meisje.
    Ben ik vandaag eens de eerste! Wat een leventje heb je daar! Je geniet er echt van, hè. Leuk om al je avonturen te lezen. En om de foto's te bekijken. En je vergeet gelukkig je studie niet. Hier regent het op dit moment pijpestelen. Verder gaat het redelijk met het weer. Theo heeft nog 1 week vakantie. We vermaken ons wel. Heel veel plezier met alles de komende week. En heel veel lieve groetjes van ons uit Nijmegen.

    Thea

  • 15 Augustus 2010 - 18:29

    Pieter En Inge:

    hoi Pien
    jeetje, dat jij nog tijd hebt om te studeren...! je verveelt je duidelijk niet! Ik had op facebook al foto's gevonden- je stuitert en springt wat af! We zijn blij dat je het naar je zin hebt, vrienden maakt en zoveel leuke dingen kunt doen.
    Dit weekend was Gert jarig en zijn we naar Roermond geweest; heerlijk eten bij de chinees en koffie met vlaai toe. De volgende ochtend was er nog genoeg vlaai over voor bij de koffie! Zaterdag heb ik gewerkt en zelf twee keizersnedes mogen doen- voor mij heel leuk. Deze week ga ik weer de dienst in... Stuur je nog wat zon onze kant op??? want we moeten nog drie weekjes tot onze vakantie. Kus Inge en Pieter

  • 15 Augustus 2010 - 19:26

    Emma Hofstra:

    Heey Karien!!

    Super leuk verhaal! Ik vond het vandaag echt leuk :D Maar ik wordt jaloers op jouw verhaal over de Tafelberg, we gaan volgende week vrijdag ook he?! En je hebt me vandaag overtuigd dat spring foto's leuk zijn hahah!

    xxxx Emma

  • 16 Augustus 2010 - 06:30

    Theo En Nelly:

    Hoi Karien,

    We zitten ons laatste uurtje in Bali te verdoen in een internetcafe {lekker koel hier) en lezen jouw verhaal. Onze koffers staan gepakt en we worden over een uurtje naar het vliegveld gereden en dan gaat de (lange) terugreis beginnen.
    Het is echt gaaf om te lezen dat je de Tafelberg echt beklommen hebt; het lijkt wel de Eiffeltoren!
    Oude herinneringen komen zo wel boven, inderdaad die baardloze Theo aan de Kaap! Ken jij het liedje erbij nog?

    En ja, goed idee om a.s. zondag even te skypen, laat maar even weten op welke tijd, lieve groetjes en veel plezier nog!

  • 16 Augustus 2010 - 07:55

    Jacqueline Uit Malde:

    Hoi Karien, nou, zo wil ik ook wel studeren in Z.Afrika! Nee, geintje, ik gun het je van harte!
    Leuk om te lezen wat je allemaal onderneemt.
    Succes met je opdrachten en veel plezier met je uitstapjes. Ik ben benieuwd naar je verslag van Robbeneiland...
    groeten Jacqueline

  • 16 Augustus 2010 - 08:33

    Judith:

    Wat een avonturen... slaap je ook nog? ;) Succes met studeren deze week, ik ga gauw boodschappen doen voordat de volgende plensbui hier losbarst...
    xxx

  • 18 Augustus 2010 - 08:56

    Vera:

    hee lieve zus, zit midden in de intro, maar heb een gaatje gevonden om even mail te checken en jouw heerlijke verhalen te lezen. Dus jij bent ook wel een beetje de klimgeit van de familie, bovenaan de Tafelberg! Tof dat je al plannen hebt voor je springbreak, klinkt goed. Nou, ik mag zo op bezoek bij de studentenkerk, dus ga zo nog even douchen voordat ik weer verder hol. Jij ook veel plezier met al je ditjes en datjes en studeren tussendoor...
    Liefs Veer

  • 20 Augustus 2010 - 20:52

    Harsa:

    Hallo lieverd,

    Wauw wat is het leuk om al jou verhalen te lezen.
    Ik heb net even alles zitten door lezen vanaf het 1ste bericht.
    Het ging laats allemaal even weer niet zo lekker en kon me er toen even niet toe zetten.
    Ik vind jou heel dapper hoe jij bezig bent daar.
    Wat leuk dat je als vrijwilliger bent begonnen met van die leuke kinderen en die bij naam ( Roos ) is erg mooi past wel bij jou.
    IK vind het kei tof dat je een oranje fiets hebt haha en dat je lekker met de fiets dingen kan doen. Je hebt er zo te horen heel veel te doen en te ontdekken met al die leuke mensen.
    Wat leuk dat je pinguins hebt gezien en bavianen enzo echt bijzonder.
    Grappig dat je het zo druk hebt met leuke dingen doen, en fijn dat je zoveel plezier hebt met jou vakken en college's. Wel gek ja dat er zo weinig zwarten mensen zijn daar,had idd wel verwacht dat dat daar hel normaal zijn.
    Heel veel plezier dit weekend en tot snel.

    Dikke kus van mij xxx

  • 22 Augustus 2010 - 11:21

    Anne :

    Hoi Karien :)
    wat een avontuur! ;) Lijkt mij toch wel eng op die Tafelberg te staan!
    Ik, Tom en Mam, hebben bezoek gekregen van Bjarne, Danieke en natuurlijk Silke!:D Dat was erg leuk:D Bjarne en Danieke hebben ook hyves wist je dat?
    Maak er wat van.
    De groetjes van mijn moeder;) Hou je haaks.

    XOXO Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karien

Actief sinds 17 Juli 2008
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 31704

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 25 November 2014

Vietnam van noord naar zuid

18 December 2013 - 05 Januari 2014

Kerstvakantie in Zuid Afrika

04 Juli 2013 - 02 Augustus 2013

China en IJsland

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Back to Africa

31 Juli 2011 - 30 Augustus 2011

vakantie in Indonesie

11 Juli 2010 - 15 Januari 2011

studeren in Stellenbosch

22 December 2008 - 03 Januari 2009

kerstvakantie in Tunesie

20 Juli 2008 - 16 Augustus 2008

vakantie Bolivia en Peru

Landen bezocht: