Time flies, when your having fun - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Time flies, when your having fun - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Time flies, when your having fun

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

06 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo allemaal,
Jazeker, soms lijken de dagen voorbij te vliegen... en helaas lijkt dat nu al ten koste te gaan van zelfstudie. Maar van de andere kant is het wel heel erg gezellig en begint het echt steeds meer thuis te voelen. En inmiddels begint zich ook al wat routine te vormen en kom je er achter wie waarschijnlijk echte vrienden zullen worden.

Afgelopen weekend was helemaal geweldig! Samen met Stephan, Claudia en Fenna hadden we een autootje (ja, hij was echt klein) gehuurd. Het duurde even voordat we m ook hadden, maar ja, TIA (this is Africa)! Daarna zijn we eerst naar Strand gereden (inderdaad een stadje aan het strand, dus de naam is niet echt origineel). Helaas was het weer niet meer zo goed, en was er verder niets leuks te beleven, dus reden we maar snel verder. Over een prachtige weg tussen de bergen en langs de kust reden we naar Pringle Bay. Echt een plaatsje waar volgens mij heel veel zomerhuisjes staan, en nu in de winter dus uitgestorven is... verder deed het Ijslands aan qua sfeer: de huizen, enigzins vlak met overal lage bush-planten. Hier zou een heel goed vis-restaurant zijn, maar ook die was gesloten. Wel bij een ander plekje heerlijk gegeten en daarna doorgereden naar Betty's Bay. Hier bevindt zich een grote pinguin-kolonie, met echt honderden lieve, kleine, schattige penguins van zo'n 40 cm hoog (en volgens het bordje ongeveer 1/10 van de mens...). Je loopt dan over een houten pad om hun leefgebied niet te verstoren, maar verder zitten ze nog geen halve meter van je vandaan. Echt heel tof om te zien :) Ten slotte zijn we naar Hermanus gereden en snel onze spullen bij de hostel achtergelaten. Het was namelijk al tegen zonsondergang (half 6) en we wilden toch nog proberen walvissen te spotten. Helaas is dat niet gelukt, maar wel lekker gewandeld langs de prachtige rotsige kust terwijl de zon achter de bergen verdween... Daarna bij een Afrikaans restaurant gegeten. Stephan nam een struisvogel-burger en wij hebben met zn drieen allemaal kleine hapjes geprobeerd (de een beter dan de ander). 's Avonds bij het hostel gekaart met een fles wijn (trouwens, ik ben hier al helemaal over op de rode wijn!) en daarna heb ik nog met allemaal Nederlanders gekletst die ook in het hostel verbleven. Was erg gezellig! Al kreeg Stephan wel een beetje een verkeerd beeld van Nederlanders... Gelukkig was ik een goede uitzondering!

En toen zondag, poging twee om walvissen te spotten. En deze keer hadden we al vrij snel geluk! Vlak bij ons uitzichtspunt op de rotsen zien we ineens de rug van de walvis boven het water! Echt wel heel tof om te zien. Daarna nog ruim een uur gehoopt dat we er nog een konden spotten, ondertussen genietend van het heerlijke zonnetje en de mooie omgeving, maar het bleef bij die ene walvis. Toen besloten we maar verder te rijden, naar Gansbaai voor de lunch (alweer een uitgestorven dorp/stadje) en naar Danger Point, waar ruim 100 jaar geleden een schip was gestrand en zou zinken, toen de mannen besloten om het schip niet te verlaten, zodat de vrouwen en kinderen veilig met de reddingsboten naar land konden worden gebracht. Het resultaat: 20 vrouwen en kinderen zijn gered, met nog zo'n 20 anderen, maar ruim 400 mannen zijn verdronken. Helaas was Danger Point op zondags gesloten, maar dat hield ons niet tegen om toch over het hek te klimmen en een kijkje te nemen bij de vuurtoren en het mooie uitzicht... Daarna moesten we nog ruim 2 uur rijden naar Cape Agulhas, over een ware Afrikaanse dirtroad. Jeej, dat voelde toch wel vertrouwd, eindelijk zijn we in Afrika! Alweer was het al tegen zonsondergang, dus snel onze tas gedropt en door naar het zuidelijkste puntje van Afrika. En natuurlijk wilden we allemaal net iets zuidelijker staan dan de ander, maar Stephan had gewonnen. Wel veel leuke foto's gemaakt en ook hier een zonsondergang achter de bergen, maar wel met een prachtige lucht. 's Avonds pizza gegeten bij waarschijnlijk het enige restaurant dat open was, en wij waren ook nog eens de enige gasten. Maar de pizza was heerlijk en zeer rijkelijk belegd!

Maandag vertrokken we om 8 uur weer naar huis, naar Stellenbosch, nog bijna drie uur rijden. Ik was precies op tijd terug voor mijn college van 12 uur :)
En sindsdien vliegen de dagen dus voorbij zonder al te veel te studeren... wat ik dan wel doe: lessen volgen (toch nog wat verantwoords), met mensen lunchen/uit eten (niet zo goed voor de lijn en voor de portemonnee, maar wel heel gezellig), 's avonds vaak wel ergens wat drinken of een feestje met gezellige mensen (met name Stephan, Fenna, Claudia en Emma). Ik heb weinig tijd om me te vervelen/heimwee te hebben. Maar dat betekent niet dat ik jullie soms niet mis of aan jullie denk, maar dan op een positieve manier :)

Dinsdag was ook mijn eerste echte dag als coordinator van het Kayamandi project. Maandagavond hadden we een bijeenkomst, en toen bleek dus ineens dat ik voortaan in mijn eentje voor de klas sta (met de vrijwilligers dan die tussen de leerlingen in zitten) en dat we dus ook alle activiteiten zelf moeten verzinnen en regelen. Op dat moment was ik nogal overdondert, maar op zich is dat ook wel een leuke uitdaging. Voor dinsdag stond op het programma: wat is een krantenartikel en hoe zit dat in elkaar. En ook nu weer bleek: TIA! Je moet gewoon erg flexibel zijn, want alles verandert telkens weer. Hebben we nu wel of niet echte kranten? welke opdrachten moeten ze vandaag maken? Hoelaat komt de bus ons nu eindelijk halen? Maar, uiteindelijk heb ik het overleefd ;) Het was wel even lastig om de kinderen stil te krijgen en ik heb ook nog niet helemaal door wat hun niveau van Engels is. Onderling praten de kinderen namelijk telkens Xhosa, maar ze kunnen wel allemaal Engels. Uiteindelijk hebben ze de opdracht wel goed en rustig gemaakt en kwam alles natuurlijk weer op zijn pootjes terecht. Het is wel echt leuk om te doen, want de leerlingen vinden het leuk om hun best te doen en de opdracht goed en zo snel mogelijk te maken. Verder zijn het echte pubers: lekker druk. Voor volgende week hoop ik wel op een betere voorbereiding, maar het was een goede eerste week :)

En dit weekend is een lang weekend, 5 dagen! Vandaag ging mijn college namelijk niet door en maandag is een vrije dag: Women's Day. Zondag zouden we met ISOS (internationale studenten vereniging) naar Cape Point gaan, maar de weersvoorspellingen zijn vrij slecht, dus is dat een week uitgesteld. Dus weinig plannen nog, maar dat maakt niet dat het een saai weekend wordt waarschijnlijk. En bovendien zijn we al halverwege de eerste term, dus ik moet toch ook gaan studeren. En als ik daar echt geen zin in heb, vast maar wat plannen gaan maken voor Springbreak!

Jullie lezen t al, Karien verveelt zich niet in Zuid Afrika! Maar nu is het wel bedtijd :)

Dikke knuffel!

PS er zijn weer nieuwe foto's van afgelopen weekend op: http://www.facebook.com/album.php?aid=2071127&id=1494720928&l=cdb14ebb05
en dan kan je ook eindelijk zien over wie ik zoveel vertel :) alleen nog geen foto van Emma, maar die komt vast ook wel binnenkort ;)

• 06 Augustus 2010 - 07:42

Janneke:

Hee Karien! Wat een avonturen allemaal, volgens mij heb jij het goed naar je zin :P Cool dat je pinguins hebt gezien, zag de foto op je facebook, superleuk! Groetjes, uit een (ook wel een beetje) zonnig Nederland!

• 06 Augustus 2010 - 08:29

Marian:

Wow, dat klinkt echt allemaal heel leuk zeg. Wat een ervaringen doe je daar op. Echt heel goed dat je daar in je eentje voor de klas staat, daar leer je vast heel veel van. En fijn om te horen dat je je geen moment verveelt, dan vliegt de tijd inderdaad.
    Groetjes Marian.

• 06 Augustus 2010 - 09:11

Gisela:

Pinguins! dat is pas echte avonturen, wat mooi:) fijn dat je je zo vermaakt. geniet van je lange weekend!

• 06 Augustus 2010 - 09:47

Theo En Nelly:

Fijn om te lezen dat je al met vrienden op stap gaat en je goed thuis begint te voelen! Je snapt dat we met veel interesse je ervaringen in Kayamamdi lezen: toch nog een PABO opleiding? We zijn intussen aangekomen op Lombok, na een " horrible" overtocht per supersnelle
    veerboot en verkennen net de stad Senggigi en komen dus een internetcafe tegen.
    Geniet, studeer ook een beetje en verder veel plezier

groetjes van ons.

• 06 Augustus 2010 - 10:28

Judith:

Leuke foto's! Echt wel vet die pinguins :) veel plezier met je vrije weekend! Ik ga nu mijn koffer pakken :)
    xxx

• 06 Augustus 2010 - 15:34

Vera En Sander:

Hee Pien, Ik wil ook wel pinguins kijken... moet je daar ver voor zwemmen???... Goed om te horen dat je allemaal leuke mensen om je heen hebt (you attract it I guess...!) Enne juf Karien houdt zich wel staande tussen al die pubers toch, na al die CYB ervaring...! Wij gaan lekker weg dit weekend, naar R'dam. Geniet jij ook maar van je vrije tijd. Hoe zijn de temperaturen? begint het een beetje aangenaam te worden?
    Liefs en een zoen uit Nijmegen. Veer en San

• 06 Augustus 2010 - 16:20

Inge:

hoi Pien
    alweer bergen aan avonturen, waarschijnlijk stapelt dat huiswerk op... in bergen(!) Maar allerlei andere dingen doen is ook leuk en een beetje leerzaam, zeggen ze dan. fijn dat je geniet met leuke mensen om je heen. Hier gaat het leven zijn gangetje, drukke dagen op de verloskamers en nu bijna weekend. Ik ben een nieuwe collega aan het inwerken; soms best lastig om het uit handen te geven, maar ook wel goed om te leren superviseren. Er zijn weer een aantal mooie kinderen geboren deze week!
    Knuffel, Inge

• 06 Augustus 2010 - 20:27

Emma:

Nog geen foto van mij??? Hahah, die moeten we dan binnenkort eens maken! :D Volgende keer neem ik mijn camera mee ;) Maar ik vind je verhalen super leuk om te lezen, je schrijft echt leuk! En je herinnert me eraan dat ik ook nog weer een blog moet schrijven want jij staat nu met 5-2 voor hahah! En door je leuke verhalen van Hermanus wil ik daar ook zeker naar toe!
    xxxxx Emma