Stellenbosch, my parttime home - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Stellenbosch, my parttime home - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Stellenbosch, my parttime home

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

30 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo lieve mensen,

Deze keer niet veel spannende nieuwe verhalen, maar ik wilde jullie graag wat meer vertellen over Stellenbosch, mijn thuis voor de komende tijd en wat nu ook eindelijk wel als thuis begint te voelen.

Stellenbosch is dus een universiteitsstadje zo'n 40 km ten oosten van Kaapstad. Het was de tweede Nederlandse nederzetting, en dat is nog duidelijk te merken. Zowel aan de architectuur als aan de mensen. Veel gebouwen hebben een oud-Kaaps-Nederlandse stijl, en de straten heten hier Dorpstraat, Rijneveldstraat en Die Laan. Verder wonen en studeren hier voornamelijk blanke Afrikaners, wat ook wel logisch is, omdat hier een van de weinige Afrikaans-talige universiteiten is. En met al die blanken op straat, voelt het niet altijd alsof je in Afrika zit. Het is trouwens ook erg grappig om zo vaak Afrikaans om je heen te horen. Het is voor mij als Nederlander, als ze niet te snel praten, goed te verstaan. En dat is maar goed ook, want een van mijn vakken wordt voornamelijk in het Afrikaans gegeven (de sheets zijn wel Engels). De bijnaam voor de studenten van deze universiteit is: Maties. En nee, dat komt niet van 'mate', maar van de kleur van de universiteit, namelijk zo rood als 'tomaties'.
Helaas is de ongelijkheid tussen zwart en blank hier nog wel goed te merken. Stellenbosch was allereerst een apartheid-bolwerk, en veel apartheid-leiders hebben hier aan de universiteit gestudeerd. Nu is dat gelukkig minder. Maar je ziet toch nog erg weinig zwarte Zuid Afrikaanse studenten. De meeste die ik tot nu toe heb leren kennen, komen uit andere Afrikaanse landen (Zimbabwe, Namibie, Mozambique, Kenia). En je ziet eigenlijk ook geen zwarten in leidinggevende functies. Alle professors zijn blank, maar de assistenten zijn dan vaak wel weer zwart. Ook kom je de zwarten vooral tegen op straat, als schoonmakers, bewakers of als verkopers.
Ja, het blijft toch wel raar, want soms mis ik wel het echte Afrika, zoals de smerigheid op straat en een echte grote markt.
Maar echt ver hoef je toch ook niet om wel meer zwarten te zien. Afgelopen dinsdag zijn we voor het eerst naar de Ikhaya school geweest in de Kayamandi-township. Maandagavond hadden we nog een bijeenkomst, en toen bleken ze nog hard op zoek te zijn naar coordinatoren, die dus wat meer verantwoordelijkheid kunnen nemen en ook helpen bij het plannen van het programma. Dus ik heb me hier maar meteen voor opgegeven. Dit betekende dat ik dinsdag al om 8 uur met andere coordinatoren een kijkje ben gaan nemen. 's Middags met de vrijwilligers terug, voor een eerste kennismaking met de leerlingen. Eerst krijgen de kinderen een snack van Stellenbosch Feeding Scheme: een beker melk, boterham met pindakaas en een appel. Dit krijgen ze dus elke dag na schooltijd. Daarna zouden we in groepjes een soort spelletje doen, maar dat kwam niet helemaal van de grond. Het is ook nog best lastig, want de kinderen kunnen vaak wel Engels, maar hebben de neiging om Xhosa te spreken. Ook hebben ze bijna allemaal Xhosa namen, en dat is dus erg lastig uit te spreken met die verschillende kliks... Maar ook de vrijwilligers kregen een Xhosa naam, en die van mij is Mbali (roos). En voor we het wisten, was het alweer voorbij en gingen we weer terug, met veel 'bye!' van alle kinderen. Volgende week gaan we echt beginnen met het helpen met het huiswerk en andere activiteiten. Ik vind het wel echt leuk om te doen, en zeker om zo naast je studie toch ook nog de andere kant van Zuid Afrika te zien.

Voor het weekend ook weer hele leuke plannen. Van morgenochtend tot maandagochtend hebben we met zn vieren (Stephan (duits), Fenna (duits), Claudia (zwitsers) en ik) een auto gehuurd en gaan we naar Hermanus (walvissen spotten) en Cape Agulhas (meest zuidelijke puntje van Zuid Afrika). Daar heb ik dus echt heel erg veel zin in. Maar vanavond eerst nog logeren bij Emma, die vandaag haar verstandskiezen heeft laten verwijderen.

Volgende week dus weer nieuwe verhalen en avonturen!
xxx Karien

• 30 Juli 2010 - 17:06

Frank:

Hey lieverd,

gelukkiig dat het je thuis aaan het worden is. veel plezier dit weekend!

dikke kus frank

• 30 Juli 2010 - 18:43

Sander:

De schildpadden zijn halverwege omgekeerd.
    Ze vinden het toch wel erg ver.
    Veel plezier met alle leuke dingen.

• 30 Juli 2010 - 18:48

Vera:

hee mooie Mbali! (zonder ingewikkelde kliks hoop ik...) klinkt goed, en ja hoor, pien wordt meteen maar coordinator.. miste je je odeonbestuurstaken nu al...?! hihi!
    Lief van je om bij Emma te logeren, slaap lekker zo meteen. En ben benieuwd of je een whale spot.. of zich zijn ze niet te missen zou je zeggen... en je hebt de nodige spot-ervaring... dus veel plezier met z'n vier! liefs Veer

• 31 Juli 2010 - 13:13

Adrie:

En gelijk een hogere functie, lekker leidinggeven ;)
    Veel plezier dit weekend!
    Kus adrie

• 01 Augustus 2010 - 03:35

Theo En Nelly:

Hoi Pien,
    Wat leuk om jouw verhalen te lezen; jij mag studeren en wij genieten van de tropische hitte hier in Lovina! Intussen ben ik weer opgeknapt, heb van Ubud niet veel meegekregen maar daarna gingen we naar het prachtige plekje Sidemen, waar we een bungalow hadden/ huisje op de helling met uitzicht over de sawa's.
    zie verder onze weblog.
    veel succes met je studie, groetjes,Nelly en Theo.

• 01 Augustus 2010 - 19:49

Pieter En Inge:

Lieve Karien,
    Fijn dat Stellenbosch je thuis begint te worden en dat je het echte Afrika terug vindt in de Townships.
    Hoe is het gegaan en nog wat gehad aan de adviezen van dokter Inge?
    Pas goed op jezelf, geniet en de dokter staat paraat...

Pieter en Inge

• 01 Augustus 2010 - 23:30

Loes:

Hey meis!

Ik hoop dat je op Stellenbosch een fijn thuisgevoel krijgt. Het klinkt leuk, ook al mis je het Afrikaanse gevoel daar een beetje. Maar zoals je ook al zei, hoef je hiervoor niet lang te reizen! Ik kijk uit naar je avonturen!

liefs

• 04 Augustus 2010 - 09:12

Anouk:

Ach ja, het was te verwachten, stel je voor dat je gewoon een beetje gaat helpen ergens als je er tijd voor hebt naast je studiewerk en het bekijken van briljante Afrika-natuur... Maar wel leuk om te helpen in die townships, lijkt me! Tegen de tijd dat je terugkomt, klik je er vast ook op los ;)
    Xxx

• 04 Augustus 2010 - 15:49

Judith:

Zorg jij maar goed voor alle kindjes in de townships hoor, maar vergeet jezelf niet :)
    Net terug uit het zonnige Berlijn in een regenachtig Nijmegen, waarschijnlijk komt er voor Barcelona nog wel een mail ;)
    Veel liefs!