The road ahead is empty - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu The road ahead is empty - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

The road ahead is empty

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

23 November 2010 | Namibië, Swakopmund

We zijn nog geen week aan het reizen, maar het is toch al tijd voor een eerste update, want we hebben al zoveel meegemaakt en gezien.

Vorige week woensdag vertrokken we met onze Nissan Maxima, en we waren Stellenbosch nog niet uit, of we kwamen erachter dat we al een zachte band hadden. We gokken het erop, wat extra lucht erin, en de reis begint echt: ruim 500 km naar Springbok. Voor insiders van Stellenbosch is dat erg leuk, want zo heet ook de enige plek waar je tot in de vroege uurtjes kunt doorfeesten en waar ik meerdere nachten heb doorgebracht. Naarmate we naar het noorden reizen, wordt het steeds drooger, leger en rustiger op de weg, maar ook wel heel erg mooi. In Springbok was onze band helaas toch weer erg zacht, dus besloten we die toch de volgende dag te vervangen voordat we echt Namibie in zouden gaan. En dat was maar goed ook, want Namibie is nog droger, leger en rustiger op de weg. Echt, als je hier met pech komt te zitten, kan je echt lang wachten. Zeker op de kleinere wegen kom je soms uren lang geen auto tegen. Echt indrukwekkend hoor, je voelt je echt alleen op de wereld. Eerst hebben we in Zuid Namibie de Fish River Canyon bezocht. Na de Grand Canyon in VS is dit de grootste canyon ter wereld, 160 km lang, 30 km breed en tot 600 m diep, echt prachtig om te zien, je voelt je dan zo klein. We heben het helaas alleen kunnen bekijken van bovenaf, want anders moet je meteen een 5-daagse wandeltocht maken. En bij onze camping hadden we heerlijke hot springs om s avonds in te baderen en s ochtends om 6.45 u in te zwemmen :) Daarna zijn we in twee dagen naar Sossusvlei gereden. WAUW! Dat is echt zoooo mooi daar. Prachtige hoge rode zandduinen in de woestijn tot 200 m hoog. Voor zonsondergang hebben we Elim Dune beklommen en voor zonsopgang (om 4.30 u opgestaan) Dune 45. En dan is behoorlijk pittig, want die duinen zijn best hoog en het is echt gewoon los zand zoals op het strand. Maar het uitzicht is verbluffend. Echt, foto's volgen nog! Zo machtig mooi om daar te zijn geweest. En nu zitten we in Swakopmund, letterlijk tussen de woestijn en Atlantische oceanen. Hier vind je altijd wel een plekje op het strand/woestijn ;)

Namibie is zo'n prachtig land! En we hebben nog zoveel meer te zien hier. Maar een nadeel hier is wel, een gebrek aan pinautomaten. Al was het wel een leuke uitdaging om 5 dagen lang aan geld te komen. De ATMs bij de grens werkten niet, en later in Bethanie ook niet. We hebben dus veel met creditcard kunnen betalen, soms cash back kunnen krijgen met de creditcard en wat geld gewisseld. En gister heb ik eindelijk voor het eerst kunnen pinnen. Fijn hoor, om gewoon zelf geld te hebben!
Verder zijn we dus aan het kamperen, met onze grote koepeltent die we de avond voor vertrek hebben gekocht. Het is echte een makkelijk op te zetten tent, groot genoeg om met zn vijven in te slapen. En het is nog gezellig ook op de campings. Zelf koken met de pan op de braai enzo :) En tot nu toe heeft elke camping ook een zwembad, waar we dankbaar gebruik van maken. Vaak springen we het water in zodra we de ten hebben opgezet en 's ochtends vroeg voordat we vertrekken. Het is namelijk echt heeeeel heet hier, ruim 30 graden. En de afstanden zijn hier ook erg groot, dus vaak zitten we zo'n 6 uur met zn vijven in de auto waar de AC niet fatsoenlijk werkt. Kortom, flink zweten... Owja, gister heb ik ook voor het eerst gereden. Hier in Namibie hebben ze maar een paar geasfalteerde wegen, de rest is allemaal dirtroad. Maar gelukkig zijn die wegen vaak wel goed. De snelheid kan dus varieren van 30 km/h tot 110 km/h... Ik reed gisteren het deel door de woestijn. Echt machtig hoor, het is al droog hier, maar het werd nog droger, geen boom te bekennen en op het eind waren we echt omringt door zandduinen en blaast de wind al het zand over de weg. Moeilijk te omschrijven, dat moet je gewoon meemaken! En dat dus 300 km en 6 uur lang. Want, zoals ik al zei, de afstanden zijn echt enorm. In 5 dagen tijd hebben we al rond de 2000 km afgelegd (en dus niet eens elke dag echt grote afstanden afgelegd...).

Nou, dat zijn dus de eerste belevingen vanuit Namibie. Na Swakopmund vertrekken we weer de leegte in (de enkele stadjes die we onderweg tegenkomen zijn echt klein en campings liggen soms ook in niemandsland) naar Twyfelfontein voor rotsschilderingen en Etosha voor hopelijk heel veel dieren. En dan naar de hoofdstad, Windhoek, voordat we naar Botswana gaan!

Hele dikke knuffel vanuit een koel internetcafe in bloedheet Namibie.
xxx Karien

PS voor stephan's belevingen (in het duits) met foto's: stellenstephan.blogspot.com

• 23 November 2010 - 13:54

Theo En Nelly:

Hoi Pien en medereisgenoten,
    Wat ben ik blij iets van jou te horen!
    Elke dag kijk ik op het reisschema om in gedachten mee te reizen en zaterdag zag ik in de stad een foto op een nieuwe Afrikakalender met zo'n prachtige zandduin erop en ik probeerde me voor te stellen hoe dat in het echt eruit zou zien.
    Fijn om te horen dat het goed gaat met jullie en dat jullie genieten. Lijkt me reuze spannend om ook zelf te rijden. Hier zitten we midden in sinterklaassferen en morgen ga ik naar school om Jacobien te helpen: de kinderen gaan schoenen pimpen en dan bij een echte schoorsteen in de hal zetten. Dikke koude sintknuffel en tot mails!

• 23 November 2010 - 19:07

Inge:

Jaloers...

• 23 November 2010 - 19:35

Sanne:

Heey lieve Karien!
    Ff n kort berichtje :S Je verhaal klinkt echt geweldig en vooral ook Heel herkenbaar! Krijg gelijk weer zin om die kant op te gaan :P
    Hier in Nijmegen begint het nu echt koud te worden, dus ik ben heel jaloers op jullie bloedhete woestijn ;)
    Geniet ervan!
    XX Sanne

• 24 November 2010 - 08:59

Judith:

Het klinkt allemaal geweldig, hopelijk heb je nog een keertje tijd voor de foto´s! Ik zie jou al helemaal zitten bovenop zo´n zandduin :) geniet ervan! Liefs

• 24 November 2010 - 10:41

Vera:

Wowie! Wonderful! Fantastico!
    Nog geen sand-sickness opgelopen??? zand, zand, zand... in je schoenen in je haar, dat idee? Maar ja, die zwembaden maken natuurlijk veel goed!! Klinkt echt als vakantie man!
    Ik zou zeggen, ga zo door! Ben benieuwd naar de foto's...! kus, Vera

• 25 November 2010 - 16:20

Anne:

Heey Karien.
    Aan alles komt een einde. Jammer genoeg.
    Ik heb een 10 voor bio! :D:D:D En een 8 voor aarderijks kunde!:)

xxx Anne

ps maak er nog een paar leuke dagen van!

• 27 November 2010 - 15:16

Merel:

Eet maar een lekker zandkoekje namens mij ;)