alweer een week verder - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu alweer een week verder - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

alweer een week verder

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

04 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo allemaal,

Soms heb je zelf het idee dat je de niet zoveel bijzonders meemaakt, maar als je dan aan iemand moet uitleggen wat je allemaal hebt gedaan de laatste tijd, blijkt dat meer de moeite waard te zijn voor een nieuwe blog dan je dacht. Dus vandaar :)

Op maandagmiddag bereiden we in samenwerking met de coordinatoren and de high-school helpers (enkele meiden van ongeveer 17 jaar die ons helpen bij het after-school programma, oa met orde handhaven en het vertalen van de uitleg als de kinderen die in het Engels niet snappen). Dit is toch altijd wel weer erg gezellig. Deze week was het eigenlijk vakantie voor de kinderen, dus besloten we om geen schoolse activiteiten te doen, maar lekker veel Arts and Crafts. Dus dinsdag begonnen we met het zelf maken van 'Play-dough'. Op zich erg makkelijk: bloem, zout, olie, water en kleurstoffen. En gelukkig vonden de kinderen het ook erg leuk, dus dat was zeker een geslaagde middag. Al was het soms wel lastig om orde te houden, en helaas hielpen mijn mede-vrijwilligers niet zo hard mee. Maar gelukkig is alles goed gegaan, zelfs geen vlekken in de kleren van de kleurstoffen :) Dus ik was alweer tevreden! Inmiddels hebben we nog maar drie keer te gaan... Maar donderdag gaan we gezellig met alle kinderen naar het aquarium in Kaapstad :)

Afgelopen week heb ik ook hard gestudeerd voor mijn toets voor 'South African Mental Health Context' op donderdag.

Verder ben ik vrijdag meegegaan op een tour naar Langa en Gugulethu, de twee oudste townships van Zuid Afrika. We gingen met een groep van 10 internationale studenten en 10 Zuid Afrikaanse studenten. Langa is al rond 1900 ontstaan, toen vele immigranten naar de stad trokken. Inmiddels wonen daar 250.000 mensen. Het was er interssant om een rondleiding te krijgen en om met name de grote contrasten binnen zo'n township te zien. Sommige mensen wonen echt nog in golfplaten huisjes, terwijl anderen een mooi huis hebben met een satelliet en soms zelfs twee auto's voor de deur. Waarom wonen deze mensen dan nog in een township, als ze zich meer kunnen permiteren? Voor veel mensen in de township waar ze opgroeien toch hun thuis, daar waar hun sociale leven zich afspeelt. En ook al verdienen ze dan later toch meer, velen willen de townships niet verlaten. Maar lang niet iedereen heeft het zo goed hoor. De meeste townships in Zuid Afrika zijn niet bekend vanwege hun golf-platen of kartonnen huizen, maar vanwege een grote massa aan massale, onpersoonlijke plats. Het voordeel is wel dat ze een fatsoenlijk dak boven hun hoofd hebben, maar de omstandigheden blijven erbarmelijk. Wij mochten een appartement van binnen zien, waar dan vier kamers aan grenzen. Elke kamer is zo'n 12 m2 groot, maar daar staan dan wel drie bedden in en daar wonen dan 8-12 mensen van meerdere families samen. Ruimte voor kasten is er niet, dus alles ligt opgestapeld en hangt aan de muren. Maar, natuurlijk hebben ze wel een tv en satelliet.
Verder hebben we de kerk, sportvelden, arts-centre en dom-pas kantoor bezocht. De dom-pas was een pas die alle zwarten tijdens de apartheid moesten aanvragen als ze hun buurt wilden verlaten. En ja, dat het een dom-pas heet, is echt omdat ze als 'dom' werden gezien. Daarna zijn we doorgegaan naar Gugulethu waar we twee monumenten hebben bezocht. De eerste was ter gedachtenis aan 7 zwarten die vlak voor het einde van de apartheid door de blanke politie werden vermoord. De tweede was een monument voor een blanke, Amerikaanse studente die door 4 zwarten is gestenigd toen ze zich in Gugulethu bevond om haar vrienden af te zetten. Wat wel erg bijzonder is, is dat er een stichting is vernoemd naar die Amerikaanse studente en twee van haar moordenaars werken voor die stichting. Wat een bijzonder voorbeeld van vergeven...
Als laatste zijn we naar Mzoli's gegaan, een grote braai-tent waar elke avond flink wordt gegeten, gedanst en gedronken. Erg gezellig om zo mee te maken.

Toen ik weer terug was van de tour, moest ik snel verder naar de sleepover van de Kayamandi coordinators en high-school helpers. Het was al erg gezellig, en ik was nog op tijd voor nog een braai. Later hebben we lekker buiten rondom het vuur gezeten en liedjes gezongen en daarna hebben we de Lion King gekeken :) Daarna bleven we met drie (van de vijf) coordinatoren en de vier high-school helpers slapen. Met datzelfde groepje hebben we de volgende dag wat rond het zwembad gehangen en wat spelletjes gedaan. Op zich allemaal heel gezellig, maar het had best die ochtend al mogen eindigen. Helaas was alles niet zo goed georganiseerd van te voren, tja, daar staat Kayamandi bekend om... dus dat was wel jammer.

Zondag ben ik dan nog gezellig met Claudia, Emma, Stephan en Nicole gaan shoppen in een grote shopping mall bij Kaapstad. Was echt gezellig, en heb natuurlijk een aantal leuke dingen gescoord :)

Owja, al mijn reisplannen zijn inmiddels ook al aardig rond. Dus ga ik jullie nu even jaloers maken ;) 17 november vertrek ik na de examens met Claudia, Stephan en twee vrienden van hem naar Namibie (Sossusvlei, Swakopmund en Etosha National Park). Na zo'n 10 dagen reizen we verder naar Botswana (Okavango Delta en Chobe National Park) en dan naar de Victoria Falls die we zowel vanuit Zimbabwe als Zambia willen zien. Daarna nemen we afscheid van Claudia die terugvliegt naar Kaapstad en gaan we nog 10 dagen reizen door Zimbabwe en Zambia. 18 december vlieg ik dan terug naar Kaapstad, waar Frank de volgende dag aankomt. Dan reizen we langs de kust, de Garden Route, dan beetje landinwaarts richting Drakensbergen. Door naar Durban, Swaziland en Kruger Park. En tenslotte naar Johannesburg waar we 14 januari op het vliegtuig stappen. Kortom, er staan me hopelijk twee fantastische maanden te wachten na het harde studeren voor de examens :)

Dat was het weer voor deze keer. Volgende keer weer meer spannende verhalen van Karien in Stellenbosch, Zuid Afrika! En inmiddels is de lente hier ook echt aangebroken, het wordt al lekker warm!

Heel veel groetjes,
xxx Karien

• 04 Oktober 2010 - 21:33

Thea:

Hoi Karien.
    Ben ik een keer de eerste. Afgelopen weekend ben ik weer in Handel geweest om te dansen. Het was er weer erg gezellig. O ja, de foto, die bij je profiel staat hierboven, hangt bij ons aan de muur. Theo heeft hem uitgeprint en ingelijst.
    Voor Frank heeft hij ook een afdruk gemaakt. We vinden het een erg mooie foto.
    Dus je studie duurt tot 17 november, dat is nog maar een week of 7. Dus dat wordt nog even aanpoten met je studie, of niet? Succes ermee.
    En daarna nog meer genieten, eerst met je vrienden en dan met Frank.
    Nou Karien, liefs van ons uit Nijmegen.
    Groetjes

Thea

• 04 Oktober 2010 - 23:11

Theo En Nelly:

Lieve Karien,

alles is weer gelezen en ge-skype-d. Kortom wij zijn weer helemaal bij.
    Het is en blijft toch bijzonder om voor een langere tijd de bakens te verzetten.
    Na al je ervaringen in diverse landen nu de insight in Z-Afrika. Het blijft bijzonder dat er zo'n groot verschil is in een township, zoals je beschrijft.
    Ikzelf herinner mij dat de beter-betaalden altijd bij elkaar "kruipen" in een andere/"betere" wijk, dat is toch het bijzondere aan townships in Z.Afrika in mijn visie.

Geniet van alles en studeer/feest ze.

Groeten van Theo en Nelly.

• 05 Oktober 2010 - 10:55

Anne:

Hoi Karien,
    kan je al wat zuid afrikaans?:)
    leuke foto's trouwens;):D.
    veel plezier daar hé?

xxx anne

• 05 Oktober 2010 - 11:09

Judith:

Hee Karien,
    Blog op verzoek deze ;) echt superleuk om allemaal te lezen! Studeer ze nog even :)
    xxx

• 06 Oktober 2010 - 08:55

Emma:

Heey Karien!

Dat van die township tour klinkt echt super interessant! Als ik nog tijd heb wil ik misschien ook nog zoiets doen! En op jouw vakantieplannen ben ik wel jaloers, vooral het Namibie/Botswana/Zimbabwe en Zambia deel!! Heel veel plezier op de vakanties gewenst! Maar tot die tijd moeten we nog veel wijnfarms bezoeken en nog uitgaan in Kaapstad!!

xxxx Emma

• 06 Oktober 2010 - 14:04

Tess:

Hey Karien!
    Wat een mooi foto's! En die met die beesten erop! Wat gaaf zeg!
    Je reisplannen klinken ook goed en fijn dat Frank dan naar je toe komt. Veel succes met je studie nog en daarna genieten van je reis!
    Veel plezier!
    Veel liefs