een date met mijn deet - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu een date met mijn deet - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

een date met mijn deet

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

13 Augustus 2011 | Indonesië, Padangbai

Hallo lieve mensen,

Het is weer tijd voor een updeet (mijn anti-muggenspul is hier hard nodig).

We hebben de afgelopen week doorgebracht in heerlijk en prachtig Ubud (midden Bali). Maar eerst hadden we nog een bijzondere nacht in Kuta. We besloten dat we toch iets moesten meemaken van het 'echte' leven hier, kortom strand en feesten. Dus savonds gingen we op zoek naar een leuke plek om te gaan stappen. We liepen langs de Sky Garden Lounge, waar we een VIP-pas in de hand gedrukt kregen, waarmee we een uur lang gratis cocktails konden drinken. Dat moesten we natuurlijk proberen en het werd een gezellige avond! 3,5 cocktai in een uur, en vervolgens lekker dansen :) tja, de party queen zit nog wel in me! Heerlijk op je slippers, dankzij het Clean Team! Dit zijn allemaal mannetjes die continu rondlopen, en zodra iemand iets laat vallen, komen er drie mannen op af: een met stoffer en blik om de scherven op te vegen, een met een dweil om het schoon te maken en een om bij te schijnen met een zaklamp. Echt geweldig!

Maar na een nacht hadden we ook wel weer genoeg gezien en zijn we zondag dus met vier bemo's (minibusjes) naar Ubud gegaan. En ook dat was nog een hele tocht. Van busstation naar busstation. Maar inmiddels zijn er nog maar weinig locale indo's die met deze busjes reizen, want de meesten hebben een eigen scooter (ojek). Dus, dat betekend dat we overal erg lang zouden moeten wachten tot de minibus vol genoeg is en hard moesten onderhandelen met niet zo vriendelijke chauffeurs. Kortom, het schoot voor geen meter op en uiteindelijk hebben we per persoon minder dan een euro bespaard tov de directe schuttlebus waarbij we niet moeilijk hadden hoeven doen met onze mega-bagage, en het was nog sneller geweest ook. Maar, we zijn er gekomen :)

Ubud is toen voor 5 dagen onze thuis geweest, met een prachtige kamer in een homestay (dus beneden woont gewoon een familie, en boven hebben ze dan drie kamers voor toeristen), met uitzicht over de rijstvelden, en ook op maar drie minuten van de hoofdstraat! Maandag was een regeldagje om wat dingen uit te zoeken en een beetje door het centrum te lopen. Bij het Ubud-paleis was het een drukte van jewelste. Ze zijn druk bezig met de voorbereidingen van een grote crematie van iemand van de koninklijke familie van Ubud. En gedurende de week zien we hoeveel werk ze verrichten (bijna on-Indonesisch), en het lijkt prachtig te worden. Van de ene kant heel jammer dat we dat moeten missen (het is 18 augustus), van de andere kant is het dan wel ongelooflijk druk daar.

Dinsdag hadden we een cooking class gereserveerd, en dat was echt leuk. We begonnen met een rondje over de markt met uitleg over kruiden en groenten. Daarna hebben we zo'n 4 uur lang 7 verschillende gerechten klaargemaakt. Eigenlijk begon de kok met uitleg geven, en vervolgens vroeg ze om vrijwilligers die het wilden uitvoeren (natuurlijk lagen alle kruiden en groenten al helemaal ik goede hoeveelheden en voorgesneden klaar). En natuurlijk mochten we alles proeven, en er zaten echt een paar heerlijke gerechten bij. Die gaan we thuis ook een keer proberen te maken!! 's Middages hebben we wat geshopt :)

Woensdag hadden we een tour naar Noord-Bali. In eerste instantie waren we van plan geweest daar zelf heen te reizen, maar na onze slechte ervaringen met het OV waren we iets minder enthousiast. En een eigen chauffeur was wel duur... Dus besloten we maar met een georganiseerde tour mee te gaan. Verschillende tempels, rijden door de jungle bij Munduk (erg Mowgli-gevoel!), een koffieplantage, een leuke (maar zeer toeristische) waterval, uitzichten over prachtige rijstvelden, zwarte stranden bij Lovina, heerlijke hotsprings en zeer spraakzame, gezellige reisgenoten (ahum).

Donderdag hebben we als echt Hollanders een fiets gehuurd en zijn we door de omgeving van Ubud gaan fietsen. Maar ja, Ubud is een stuk heuvelachtiger dan Nederland, dus waren we erg blij met onze versnellingen. En Ubud is ook een stuk warmer dan Nederland, dus al snel zweten we ons kapot. Maar we rijden wel langs prachtige groene rijstvelden en lieve dorpjes met vriendelijke mensen. Ik zou het dus zo weer doen! En we hebben ook nog Monkey Forest bezocht, waar de makaken vrij rondrennen (en als je bananen hebt ook zo op je springen). Maar het bos stelde niet zoveel voor en wij houden niet zo van apen...

Vrijdag hadden we weer een tour gedaan, deze keer richting het noord-oosten... weer een paar mooie tempels (vooral de Holy Spring Temple was erg mooi, daar hadden we zelf ook graag een reinigingsritueel willen doen, dus we hebben een reden op terug te komen), nog een koffiplantage, een teleurstellend uitzicht over Mount Batur en Lake Batur (het was bewolkt, dus eigenlijk zag je amper iets), en een interessante Court Hall (met schilderingen van bloeddorstige straffen, zoals dat je darmen via je anus worden uitgerukt als je een wind laat in het openbaar).

Verder hebben we in Ubud genoten van de leuke restaurantjes en cafeetjes met heerlijk eten, koude biertjes en geweldig live-muziek!

Vanmorgen zijn we vertrokken naar Padangbai. In de reisgidsen werd het omschreven als een leuk havenstadje met mooie stranden, maar het stikt hier vooral van de toeristen op weg naar Gilli en het is nog duurder dan Kuta en Ubud... Dus wij hebben maar besloten om hier niet nog een dag te blijven, maar ook op zoek te gaan naar de verlaten stranden op Lombok. Dus morgen nemen we de boot naar Lembar en proberen we vervoer te vinden naar Sekotong en daar weer een slaapplek te vinden... We verlaten dan wel weer het hindoeistische Bali en gaan weer naar de moskees vijf keer per dag en de Ramaddan (wat dus ook inhoudt dat het overdag moeilijk is om eten te vinden).

Groetjes vanuit Bali met een Bintang-biertje!
xxx Karien

• 13 Augustus 2011 - 15:48

TheoNelly VJaarsveld:

Het is weer leuk om zoveel herkenbaars te lezen. Jullie hadden geluk bij Bromo, maar wij hadden geluk met het uitzicht op Bali !

Kortom ieder zijn deel. Het was trouwens ook daar zeer toeristisch, maar goed dat geldt voor heel Bali. Wij zijn wel benieuwd naar jullie verhalen over de eilanden want daar zijn wij niet geweest.
    Nelly herinnert zich nog goed de overtocht vanuit Bali. Ik denk dat wij de enige twee waren die gezond zijn overgekomen dus zonder overgeven.

En toch nog gefietst rond Ubud ! Ik herinner mij dat nog prima zo heet en heuvelachtig en met jullie gepuf maar ook zo mooi tussen alle rijstvelden.
    Geniet nog maar lekker door en de hartelijke groeten.

• 13 Augustus 2011 - 17:12

Vera:

Hee Pien, Lekkere hollanders met jullie fietsavontuur! Ja het is zweten maar ik herinner me onze fietstour rond ubud wel nog als erg mooi en leuk (en heet idd...) De homestay klinkt ook erg goed. Nou hier in Nijmegen is het zekers niet heet vooral heel miezerig en anders nat, maar af en toe een zonnetje dat erdoor heen piept en dan meteen naar buiten sprinten voor vijf minuutjes zon... Liefs en groetjes en blijf lekker genieten! Vera en doei van San.

• 14 Augustus 2011 - 17:41

Inge En Pieter:

hoi partyqueen! Goed te horen dat je geniet van Bali. Klinkt als een heerlijke mix van feesten, natuur en cultuur. Bedankt voor je sms van gisteravond.
    Wij zijn een weekendje naar Limburg geweest en hebben Gert's verjaardag gevierd, uiteraard met vlaai.
    We hebben hier een herfstige zomer, zijn benieuwd naar de Zuid-Afrikaanse winter....
    liefs Inge