I feel dirty and dusty and gray - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu I feel dirty and dusty and gray - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

I feel dirty and dusty and gray

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

06 Augustus 2011 | Indonesië, Kuta

Hallo allemaal,

Eigenlijk is het pas een halve week geleden, maar toch hebben we alweer vanalles beleefd hiero.

Woensdag zijn we naar de Borobodur (een hele oude boeddhistische tempel) geweest. En we wilden wel wat van het lokale vervoer ervaren, dus hadden we twee scooters (ojeks) met driver gehuurd. En dat was een hele ervaring: tussen alle andere ojeks en auto's in de drukke straten van Yogya doorglippen, dan met wat meer snelheid door het prachtige groene rijstvelden buiten de stad. De Borobodur was ook erg mooi en indrukwekkend, en ook lekker rustig :) En bovenop hebben we even lekker in de schaduw gezeten om van het uitzicht te genieten: cultureel relaxen noemen we dat ;) 's middags hebben we even rondgelopen over de hoofdstraat (Jalan Malioboro) en genoten van de tuin bij onze hostel.

Donderdag hadden we een lange reisdag voor de boeg. 11 uur lang in een minibusje van Yogya, via Probolinggo naar Cemoro Lawang (vlakbij de Bromo-vulkaan). Een lange rit met 6 andere reisgenoten die nog niet zo gewend waren aan het Indo-ritme... maar wij hadden wel lol en hebben zelfs onze Indo-versie op 'Drie schuitenboers', onze rijkdom is een sawa zonder water, onze moeder is een nasi goreng kookster en onze vader is een omroeper van de moskee ;) Uiteindelijk kwamen we om 21.00 uur aan. Het is daar al wel een stuk kouder, dus we konden wel genieten van een warme douche. En dan maar snel naar bed...
Want vrijdag liep de wekker al om 3.00 uur af... We werden met een jeep naar een uitzichtspunt gereden, alleen wisten we niet dat het vanaf de afzetpunt nog zo'n anderhalf uur omhoog klimmen/wandelen was... Pff, we hebben wel een paar keer gevloekt zeg. Maar uiteindelijk was het toch dubbel en dwars alle moeite waard, want eenmaal boven hadden we een geweldig uitzicht over drie vulkanen (oa de Bromo) terwijl we ook precies op tijd waren voor de zonsopgang! Daarna weer naar beneden wandelen en door naar de voet van de Bromo, die al in een soort krater ligt met hele fijne vulkaan-as, waardoor het op een soort maan-landschap lijkt. Daar hebben ook nog genoten van de omgeving voordat we snel teruggaan naar ons hotel. Even snel wassen en ontbijten voor we weer in een minibusje naar Probolinggo rijden. Daar stappen we op de grote bus naar Denpasar, Bali. En weer volgt een hele lange busrit met tussendoor even op de ferry van Java naar Bali. we komen pas om 23.00 uur aan in Denpasar en nemen dan nog een taxi naar Kuta. Gelukkig maar dat Kuta zo'n drukke toeristen-stad is, want daardoor durven we nog midden in de nacht op zoek te gaan naar een hotel.

Vandaag dus in Kuta, erg on-Balinees... Straks even naar het strand en vanavond even ergens een biertje drinken. Maar we hebben ook wel zin om morgen meer van het echte Bali te zien als we een paar dagen zullen doorbrengen in Ubud. De kook-cursus is geboekt, dus ben benieuwd!!!

xxx Karien

PS de titel is natuurlijk van het liedje 'I feel pretty', maar we voelden ons bij de Bromo vooral dirty and dusty and gray...

• 06 Augustus 2011 - 11:02

Inge En Pieter:

Hoi Karien,
    ik vind het een leuk alternatief op de drie schuintamboers! Drie uur is wel vroeg, of waren jullie dat al gewend met alle moskees?! Ubud klinkt goed!
    Theo en Nelly zijn een lang weekend naar Antwerpen, en wij hebben het rijk helemaal voor ons zelf. Lekker aan het rommelen, die andere kamer is nog niet leeg....
    Helaas nog geen nieuws uit Zuid-Afrika, dus nog maar even genieten van onze vakantie hier.
    Groetjes, Inge en Pieter

• 06 Augustus 2011 - 17:22

Vera&Sander:

Hee Pien, Kuta is inderdaad een toeristenhol, nog steeds blijkt dus. Maaruh veel kookplezier in Ubud... en neem de lekkerste recepten aub mee! En ben je al wat bruiner geworden van de Javaanse of Balinese zon? En hoe staat met je Bahasa, kun je al een koud biertje bestellen of afdingen om een tros bananen? Geniet van het reizen (ook al is dat 11 u in een busje... haha)! Liefs en een groet uit Nijmegen. Sampai bertemu lagi. Veer&San

• 08 Augustus 2011 - 15:25

Theo:

Jullie hadden wel geluk bij de Bromo want de vorige keer was het donker en toen wij boven waren grijs en regenachtig en pas toen wij terug waren trok de lucht open.

Wij zijn een weekendje weg geweest en wel naar Antwerpen voor 3=2 prijsje. Wij hebben genoten van de Museumnacht op zaterdag en het beeldenpark in Middelheim en nu weer thuis na wat shoppen in Den Bosch.

Even aanvulling op bericht van Inge: VANDAAG is de officiele registratie binnen gekomen. GEFELICITEERD dus Inge en Pieter. Morgen gaan zij naar de Ambassade!

Groeten en geniet van Ubud, ga zeker weer fietsen in de omgeving maar pas op het is wel veel drukker geworden.
    Groeten Theo.