Orientation Week zit erop - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Orientation Week zit erop - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Orientation Week zit erop

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

17 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo lieve mensen,
De afgelopen dagen waren druk en vermoeiend, maar ook heel leerzaam en interessant. Maar ik zal bij het begin beginnen.
Maandag dus aangekomen in Kaapstad, zonder tas. En daar baalde ik toch flink van, maar ze beloofden me dat die nog dezelfde middag naar Stellenbosch gebracht zou worden. Gelukkig werd ik wel opgehaald door een aardige jongen en we reden door een prachtige omgeving richting Stellenbosch. Na de registratie bij het International Office, werd ik naar Academia gebracht, mijn ‘thuis’ voor de komende 5 maanden. Daar deel ik een kleine badkamer en een grotere keuken/eetkamer met een andere student, en hebben we ieder een slaapkamer van ongeveer 12 m2. Maar daar was ook alles mee gezegd, want naast de nodige meubels was het leeg. Geen lakens/dekens/kussen op bed, geen keukengerei in de keuken en geen wc-papier in de badkamer. Kortom, ik ben meteen maar vanalles gaan inslaan. En richting centrum is nog zeker 20 minuten lopen, en dus ook weer terug met volle boodschappentassen. Daarna heb ik wat makkelijks gegeten en toen maar wachten op mijn tas…Om 8 uur toch even gebeld, maar ik kreeg maar een vaag antwoord. Om 9 uur maar naar bed gegaan, zonder tas en dus met al mijn kleren aan in de lakenzak (die ik toevallig in mijn handbagage had omdat mijn grote bagage te zwaar was). Je snapt wel, ik ging niet zo vrolijk slapen.
Dinsdag vroeg op om meer info te krijgen over mijn tas. En gelukkig bleek ie om half 10 al onderweg naar Stellenbosch en kon ik m ’s middags ophalen. En toen ik ’s middags dus weer thuis kwam van het ophalen, was mijn huisgenootje ook aangekomen. Ze heet Maria en komt uit Duitsland, lieve meid en we kunnen het goed vinden met elkaar. En ik ga met haar zeker geen tekort aan vitamines krijgen, want ook zij houdt lekker van verse groente en fruit :)
’s Middags dus meteen samen boodschappen gaan doen (onze beste koop: een waterkoker) en ’s avonds samen gekookt, gegeten en gekletst. En vooral, met een veel beter gevoel gaan slapen, het voelde ineens al veel meer als een thuis.
Woensdag begon dan eindelijk de Orientation Week, met bijeenkomsten over veiligheid, accommodatie, gezondheid, HIV en verenigingen. En ook nog een campus tour en een town tour. Kortom, overload aan informatie. ’s Avonds wilden we nog uitgaan, want hier staat woensdag bekend als ‘Klein Saterdag’, maar we waren toch erg moe en het regende pijpenstelen dat we toch maar lekker rustig aan hebben gedaan.
Donderdag nog meer informatie, over registratie, de cursussen, financiën, culture shock en Afrikaans en IsiXhosa. ’s Middags ook nog een rondleiding door de bieb en ’s avonds de film ‘District 9’ met daarna lekker glaasje wijn. Tussendoor vliegt de tijd ook voorbij, want Maria en ik gaan op zoek naar een fiets en andere belangrijke dingen. De fiets hebben we gevonden, dus nu rijd ik rond op een oranje mountainbike. En voor je het weet is de dag dan alweer voorbij.
Vrijdag leek een rustige dag te worden, maar schijn bedriegt. Eerst studentenkaart ophalen, laptop en fiets laten registreren en vooral veel info over de cursussen die ik kan gaan volgen. Zelf ook nog hier en daar rondvragen over wanneer de eerste meeting van al die vakken zal zijn. Ik ben toegelaten voor 3 psychologie-vakken en ben verder nog geïnteresseerd in 3 onderwijs-vakken. Uit al die vakken zal ik er uiteindelijk waarschijnlijk in totaal 3 kiezen. Maar welke, ga ik volgende week dus beslissen.
Gisteravond hadden we een soort van welkom-braai, maar was eigenlijk veel te druk. Maar daarna ben ik wel voor het eerst hier gaan stappen, lekker dansen in Mystic Boer, zeer geslaagd en ook hier weer leuke nieuwe mensen leren kennen.
Vandaag had ik eindelijk een vrije dag, dus eerst heerlijk uitgeslapen. Daarna met Maria gaan wandelen op de Stellenbosch berg en echt enorm genoten van de prachtige omgeving en het heerlijke zonnetje. Straks ga ik dan alweer naar mijn tweede braai, hopelijk iets minder masaal. En ik heb vooral zin in morgen, dagje Kaapstad!

Verder is dus alles prima hier, al veel mensen leren kennen. Is natuurlijk nog moeilijk in te schatten wie nu echt goede vrienden zullen worden, maar voor nu erg gezellig. Stellenbosch is ook prachtig. Even ter orientatie, Academia is ten noord-oosten van de universiteit en dus ook van het centrum. Je bent al snel 20 minuten lopend onderweg (vandaar dus dat een fiets erg handig is). Maandag beginnen de lessen weer en dat betekent dus ook dat alle gewone studenten momenteel terugkomen (vandaag en morgen), dus het zal ook wat drukker worden.

Dat was het voor nu weer even. Ik vermaak me nog prima hier en geniet ook enorm. Al heb ik ok wel zo mijn heimwee momentjes hoor…

Heel veel Suid Afrikaanse groetjes uit Stellenbosch!!

  • 17 Juli 2010 - 16:14

    Vera:

    lieve zus! wat fijn een berichtje van jou uit zuidafrikaanse sferen! veel plezier morgen in kaapstad, staat de tafelberg op de planning?? hier in nijmegen barsten de vierdaagsefeesten los en na een etentje met vriendinnnen gaan we dat maar eens meemaken! enne een beetje heimwee is wel gezond hoor, het zou gek zijn als je alles zo makkelijk achter je kon laten, dus geniet en af en toe even een traantje wegpinken... ik mis je ook...
    maar jij kleurt stellenbosch dus toch nog een beetje oranje met je mountainbike! toch wel een hollander jij! heerlijk he fietsen in den vreemde. groetjes uit zonnig nijmegen en tot mails/horens, liefs Vera en je kus is onderweg...

  • 17 Juli 2010 - 20:17

    Frank:

    Hey Lieverd,

    Leuk het zo te lezen. Vond het super je vandaag even te spreken. Ik ben benieuwd hoe volgende week zal gaan!!
    Ik hou heel erg veel van jou.

    Dikke kus en Knuf,

    Frank

  • 17 Juli 2010 - 20:58

    Judith:

    Hee lieve Karien,

    Wat leuk om allemaal te lezen! Ben benieuwd naar al je uiteindelijke vakken en avonturen. Wij gaan ook lekker feesten hier met de vierdaagse! Heel veel liefs en er komt snel een lange mail jouw kant op!

    Xxx Judith

  • 17 Juli 2010 - 21:46

    Thea:

    Hoi Karien.

    Je hebt al een spannende week achter de rug. Fijn dat je het zo naar je zin hebt met je huisgenootje. Handig dat je een fiets hebt gekocht. Veel plezier in Kaapstad.
    Groetjes van ons.

    Thea

  • 18 Juli 2010 - 20:21

    Lotje:

    Hej lieve Kerenben,
    Goed om van je te lezen!!
    Hele leuke foto's ook. Hier gaat alles zn gangetje, de 4 daagse feesten zijn erg leuk en gezellig. Heb al veel boeken verkocht voor het goede doel met Books4Life. Het klinkt alsof je een super tijd tegemoet gaat en dat alles wel goed komt.
    Heel veel liefs,
    Lotje

  • 19 Juli 2010 - 09:04

    Theo En Nelly:

    De server lag in NL even plat en daarom iets later.

    Gisterenavond zijn wij naar Cuby and the Blizzards geweest. Dat was dus genieten voor Theo met al die blues. En het was nog lekker warm op de Waalkade, het was heel druk met allemaal "oude mannen" maar Inge en Pieter en Vera en Sander waren er ook. Evenals je oude oppas Lian en haar man.

    Cuby zelf is ook al 70 jaar vandaar die "oude mannen".

    Na het optreden zijn wij nog even wezen kijken bij het gevelconcert bij de Waag. Maar druk dat het was..... Het stond echt helemaal vol en eigenlijk heb ik de Vierdaagse nu wel weer gezien.

    Hopelijk gaat het goed op dinsdag, zij voorspellen 29 graden en dan is het wel heer erg warm op de Oosterhoutsedijk. Maar er is nu hopelijk voldoende water. Veel plezier in Stellenbosch en het "skypen" vonden Nelly en ik heel leuk.

    Geniet van alles op je pad en ja hoor ik lees het "je staat er nu echt helemaal zelf en alleen voor." Hopelijk ben je door ons en je omgeving voldoende voorbereid, maar eigenlijk maak ik mij daarover geen zorgen.

    GEWOON HANDELEN/DOEN, ACTIE !!!


  • 24 Juli 2010 - 11:50

    Inge:

    hoi Pien
    wat een gewinkel, gebraai en hoop lol. fijn dat je je draai aan het vinden bent, je bent er wel druk mee bezig.
    De vierdaagse zit er weer op, ik ben weer aan het werk... even tijd voor een reactie. Het was hier lekker weer, mooi vuurwerk en veel gezelligheid bij de intocht en op het Lentse strand. T+N zijn inmiddels ook vertrokken: dus wij wachten op verhalen uit alle windstreken! Veel plezier en tot snel
    Inge en Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karien

Actief sinds 17 Juli 2008
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 31770

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 25 November 2014

Vietnam van noord naar zuid

18 December 2013 - 05 Januari 2014

Kerstvakantie in Zuid Afrika

04 Juli 2013 - 02 Augustus 2013

China en IJsland

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Back to Africa

31 Juli 2011 - 30 Augustus 2011

vakantie in Indonesie

11 Juli 2010 - 15 Januari 2011

studeren in Stellenbosch

22 December 2008 - 03 Januari 2009

kerstvakantie in Tunesie

20 Juli 2008 - 16 Augustus 2008

vakantie Bolivia en Peru

Landen bezocht: