De allerlaatste nacht - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu De allerlaatste nacht - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

De allerlaatste nacht

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

14 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Johannesburg

NB dit bericht heb ik gisteravond al geschreven, maar vanwege internet problemen staat ie er nu pas op, dus daar moet je even doorheen lezen ;)

Lieve allemaal,

Raar hoor, vannacht slaap ik voor de allerlaatste nacht in Zuid Afrika (voorlopig dan he, want I’ll be back!). En al vliegen we morgenavond pas, toch hebben we al uitzicht op en het geluid van opstijgende en dalende vliegtuigen van het OR Tambo Airport. Maar eerst nog terug naar alweer ruim 10 dagen geleden, toen we van Durban naar Swaziland reden, een lange tocht van ruim 500 km.

Swaziland is een prachtig land, met voornamelijk adembenemende uitzichten over de eindeloze bergen en heuvels. Achter elke berg lijkt nog wel een berg te liggen. En dan kwamen we ook nog eens terecht bij een prachtige B&B, met een zeer grote en heel mooi ingerichte kamer en heerlijk ontbijt. Op aanraden van het hostel, namen we een tour door het grootste dorp bij Lobamba, in de vallei waar ook de Koninklijke familie van Swaziland loopt. Eerst bezoeken we een monument en museum over de vorige koning. Hij was erg geliefd, en had meer dan 100 vrouwen en waarschijnlijk minstens 600 kleinkinderen… De koning is Swaziland is eigenlijk alleenheerser, hij benoemt de ministers. Er zijn wel verkiezingen voor de parlementsleden. Kortom, erg interessant allemaal. Vervolgens lopen we door het dorp dat is ontstaan rondom het paleis van de vorige koning, en waar ook onze gids woont. Hij is erg enthousiast en kan veel vertellen. En natuurlijk vinden de kinderen van het dorp het ok erg leuk om blanken te zien en op de foto te gaan. We gaan ook nog langs bij een man die gratis schilderlessen geeft in het dorp, omdat ze op school geen art krijgen. Ook heeft hij een band opgericht, de Mud & Stick Band (zo worden de huizen hier gemaakt, van modder en stokken), en met een van zijn leerlingen laat hij wat nummers horen. Als laatste hebben we nog een echte braai. En zo duurde de tour bijna twee uur langer dan gepland, maar het was erg leuk! De volgende dag verlaten we Swaziland alweer, maar nemen we wel een flinke detour. Eerst gaan we naar de Ngwenya Glasfabriek, wat ik meteen herken van 15 jaar geleden. Helaas wordt er niet gewerkt in het weekend, maar je kan wel een kijkje nemen in de fabriek en lekker rondneuzen in de grote winkel waar ze prachtige glazen beeldjes verkopen. Dan rijden we richting het noorden, en na een hele slechte dirtroad (de regen van de afgelopen tijd heeft niet bepaald geholpen), kunnen we beginnen aan een korte maar steile wandeling naar rotstekeningen van de Bosjesmannen, in een prachtige omgeving. Eind van de middag verlaten we dan Swaziland en rijden we naar Nelspruit.

Vanuit Nelspruit vertrekken we de volgende ochtend vroeg naar het Krugerpark, helemaal klaar om de dieren te spotten. En na drie dagen rondrijden mogen we zeker niet klagen: zebra’s, giraffen, wrattenzwijnen, kudu’s, bushbucks, (roof)vogels, en heel veel impala’s. En wat betreft de Big 5 ging het wat lastiger, maar uiteindelijk hebben we toch een neushoorn (in de verte), een mannetjes leeuw, een paar buffalo’s en heel veel olifanten gezien. De luipaard had zich toch te goed verstopt. We hadden ook nog een sunset tour gedaan, waar we dus in een echte safari-jeep-bus werden rondgereden.

Na het Krugerpark gaat de tijd ineens wel heel snel. Gisteren hebben we de Blyde River Canyon gedaan, de derde grootste canyon van de wereld (en voor wie goed heeft opgelet, heb ik daarmee de drie grootste canyon’s van de wereld gezien: de Grand Canyon in VS, de Fishriver Canyon in Namibie en Blyde River Canyon in Zuid Afrika!). De route er naartoe is al erg mooi en levert mooie uitzichtspunten op. Verder hebben we de Potholes gezien (grote rond gaten in de stenen die zijn gevormd doordat twee rivieren samenkomen) en de Three Rondavels (drie grote rotsen die eruit zien alsof het de typische ronde Afrikaanse hutjes zijn). Vandaag was dan onze laatste volle dag, en zijn we dus naar Johannesburg gereden. Onderweg zijn we nog wel gestopt bij een Ndebele Cultural Village, waar we de prachtige kleurrijke huisjes van de Ndebele hebben gezien (zie Afrika Museum te Berg en Dal) en ook nog wat vrouwen in traditionele kleding.

En nu zijn de koffers helemaal ingepakt (hopelijk zijn ze niet te zwaar…), moeten we morgen nog even de auto wassen en gaan we waarschijnlijk nog lunchen met Stephan (die Duitse vriend van Stellenbosch, waarmee ik mijn vorige reis heb gemaakt en die morgen vanaf Mozambique hierheem komt, op zijn weg terug naar Stellenbosch). En dan is het echt inchecken en komen we zaterdagochtend aan op Dusseldorf Airport. Kortom, dan zijn mijn 6 geweldige maanden hier echt voorbij. Dus iedereen is welkom om nog lekker verder te kletsen over mijn tijd hier, ik deel graag verhalen en foto’s om nog even te kunnen nagenieten!

Voor de allerlaatste keer, heel veel groetjes vanuit een warm Johannesburg! Enkosi voor de trouwe lezers en de leuke berichtjes van iedereen. Het was erg leuk om te weten dat jullie vanuit Nederland toch een beetje meeleven en hopelijk ook een beetje hebben kunnen meegenieten.

Xxx Karien

• 14 Januari 2011 - 11:51

Inge:

Lieve Karien, het welkomst committee is in voorbereiding... we staan morgen klaar op de Grevinck! Als het goed is met echte duitse broodjes met kaas!
    Wat een geweldige verhalen... alweer.
    Ik ben inmiddels klaar met werken, ook mijn jaar is snel gegaan. Volop bezig met de voorbereidingen voor volgende maand. Tot snel, dikke kus

• 14 Januari 2011 - 17:36

Theo En Nelly:

Ik weet niet of je dit bericht nog leest, misschien ben je al onderweg naar het vliegveld. Echt gaaf dat je Stephan nog hebt gezien en gesproken! En ja, weer heel herkenbaar al je verhalen: glasfeabriek, Kruger, drie rondavels en Ndebele village.
    Morgen staan we in Dusseldorf voor een echte hollandse hug: welkom thuis!

• 14 Januari 2011 - 18:48

Jacqueline Uit Malde:

Hoi Karien,
    als je dit leest ben je waarschijnlijk al onderweg. Toch wens ik je een goede reis en een prettige thuiskomst. Maar dat zal wel lukken met het familiaire ontvangstcomitee!
    Tot gauw!
    groet, Jacqueline & family

• 15 Januari 2011 - 11:18

Maaike:

Welkom thuis! Wat een fantastische tijd heb je gehad. Blijf je nu weer een halfjaar hier? Dan mag je van mij daarna weer verder de wereld gaan ontdekken xD

Tot snel!