Swingend het nieuwe jaar in! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Swingend het nieuwe jaar in! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Swingend het nieuwe jaar in!

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

04 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal,

Na de kerstdagen in St. Lucia, gingen we verder naar Abu Madi Game Reserve, een kleine privé park vlakbij Mkuzi, om ook nog het weekend samen met Inge, Pieter en Julia door te brengen. We hebben hier enkele gamedrives gedaan (paar self-drive en één georganiseerde), maar helaas geen geluk met de Big 5 die hier wel te vinden zou moeten zijn. Vooral veel impala's, nyala's, zebra's, gnoes en wrattenzwijnen. De wrattenzwijnen konden we zelfs vanaf onze cottage zien bij de waterhole. Ook kregen we 's nachts bezoek van een stekelvarken. En verder hebben we daar op zondag ook mijn 26e verjaardag gevierd met taart. Daarna moesten we weer afscheid nemen van Inge, Pieter en Julia. Wat was het leuk geweest om een week lang samen te zijn en om lekker met Julia rond te stappen. Maandag reisden wij weer verder naar Wakkerstroom, een klein stadje in de middle-of-nowhere, waar we wel een prachtige cottage hadden in Cape-Dutch stijl. Na een avondwandeling van mama en mij ontdekten we dat ze hier wel zeven koffie-plekjes hebben, en dat voor zo'n klein dorpje! De volgende dag rijden we door de omgeving, met veel vogels langs de dam en in de wetlands. Het is dan ook oudjaarsavond, en we besluiten om naar de Oude Statie te gaan, een oud station dat tegenwoordig een pub en camping is. Ze draaien live 60's, 70's en 80's muziek, maar erg druk is het er niet. Niewjaarsdag reizen we verder naar Waterval Boven. Op 2 januari maken we dan een daguitstapje naar Graskop, waar Nelly onderweg wordt aangehouden door de politie wegens te hard rijden (een 'bekeuring' van 500 Rand wordt uiteindelijk 200 Rand, handje contantje...). Het is nog wel een eindje rijden, zo'n twee uur, maar ik had een leuke activiteit voor mezelf in gedachte. Ze hebben daar namelijk een Big Swing. Na een uur wachten in de zon, ben ik dan aan de beurt. Aan de rand van een afgrond laat je jezelf achterover vallen en na een korte vrije val ga je slingeren, met uitzicht op een prachtige waterval. Even gillen, maar ook onwijs tof om te doen! Op de terugweg naar Waterval Boven besluiten we een andere route te nemen, maar daarbij rijden we ruim 20 km over een weg die soms meer bestaat uit potholes dan uit asfalt. Het is slalommen tussen de gaten door, die vaak wel erg diep en groot zijn. Gisteren zijn we naar Pretoria gereden, maar met een omweg via een buitenwijk van Johannesburg, waar we langs gaan bij een Montessori-schooltje. Nelly had contact gezocht in het kader van het Zuid Afrika project dat ze op school zal hebben, en het leek haar leuk om hierbij contact te zoeken met een Montessori-school in Zuid Afrika. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een rondleiding door de school, die nu nog gesloten is wegens vakantie. Het is mooi om te zien hoe ze met oude, soms incomplete materialen werken, maar wel volgens de Montessori-methode. Ook hebben ze een grote groentetuin. Vandaag hebben we de belangrijke toeristische trekpleisters van Pretoria bezocht: het nieuwe standbeeld van Nelson Mandela van 9 meter hoog bij de regeringsgebouwen, het Voortrekkersmonument (ter nagedachtenis aan de Afrikaner boeren die in 1838 van de Kaapkolonie verder Zuid Afrika in trokken) en het Freedom Park (ter nagedachtenis aan allen die sneuvelden in oorlog enz.). Morgenavond vliegen we weer naar huis en is onze vakantie echt ten einde gekomen. Het zal wel weer even wennen worden, want het is hier de laatste dagen 30+ graden en we hebben genoten van de (vaak koude) zwembaden.

Groetjes, Karien

• 04 Januari 2014 - 21:52

Inge Pieter En Julia:

Lieve Karien
    we hebben genoten van jullie vakantie in Zuid-Afrika. Leuk om jouw verjaardag samen te kunnen vieren.
    De beste wensen voor 2014! Je weet het jaar heel spannend te beginnen, dat belooft nog wat!
    Geniet nog even van de warmte en goede vlucht terug.
    Inge Pieter en Julia