Back in Africa - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Back in Africa - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Back in Africa

Door: Karien van Jaarsveld

Blijf op de hoogte en volg Karien

26 December 2013 | Zuid-Afrika, Mtubatuba

“So, South Africa should be like a second home to you?” Ja, het voelt inderdaad wel weer erg vertrouwd om terug te zijn in Zuid Afrika. Woensdag 18 december vloog ik met papa en mama van Amsterdam naar Johannesburg. Het was nog even spannend, er was een kleiner vliegtuig ingezet en hierdoor was de vlucht de overbooked en stonden wij op de wachtlijst. Maar gelukkig hoorden we al snel dat we gewoon meekonden. 's Avonds landden we dan in Jo'burg, in de stortregen, het regent blijkbaar al erg veel de laatste drie maanden... Maar blijkbaar hebben we toch goed weer meegenomen, want de volgende dagen is het alsmaar warmer en schijnt de zon. We rijden via Ermelo, Amsterdam en andere leuke plaatsnamen naar Swaziland. De eerste dag daar gaan we naar de Ngwenya glasfabriek en lekker dobberen in de Cuddle Puddle-hotsprings. En later horen we ineens dat die dag een nationale feestdag is, het Incwala-festival wordt gevierd. Een jaarlijks feest om het afgelopen jaar te danken en tevens het oogstfeest, waarbij de koning de eerste mais en vruchten eet. Alle Swazi's zijn prachtig traditioneel gekleed; mannen in luipaardhuiden en struisvogelveren en met speer en schild, vrouwen prachtig gekleurde doeken om. Binnen in de kraal, ofwel de koeienomheining, vindt het 'officiele' feest plaats, waar mannen (met stokken) en vrouwen (met rietstengels) samen met de koning dansen. We genieten van de prachtige mensen en mama en ik worden zelfs uitgenodigd om even in de kraal te komen kijken. Geen mobiels of camera's mee, en op blote voeten tussen de koeienstront, maar wat een bijzondere ervaring. Buiten de kraal kunnen we wel foto's maken van de mensen, en ik krijg tevens meerdere keren de liefde verklaard. De tweede dag in Swaziland gaan we wat shoppen, rijden door een klein nationaal park (met veel dieren met jonkies, zoals wrattenzwijnen, gnoes en zebra's) en gaan we bij een 'oude bekende' op bezoek. Lucky heb ik drie jaar terug ontmoet via een tour en mama's school heeft zijn project om art-lessons te geven financieel ondersteund. Telkens als papa en mama in Swaziland zijn, gaan ze even kijken hoe het nu met hem gaat. Het gaat steeds beter, hij geeft steeds meer art-lessons en blijft zelf ook schilderen. Het blijft een enorm positieve en inspirerende man. Zondag rijden we naar St. Lucia, waar we de kerstdagen zullen blijven om vanuit hier ook Inge, Pieter en Julia te bezoeken. De dagen brengen we gezellig met z'n allen door, wisselend in St. Lucia en Hlabisa. Bijkletsen, spelen met/oppassen op Julia, nieuwe playroom in het ziekenhuis bekijken, zwemmen in het zwembad, lekker lunchen, samen zijn met kerst... En ik mag ook nog een nachtje logeren in Hlabisa terwijl papa en mama terug gaan naar St. Lucia. Vandaag hebben we zojuist lekker gezwommen met z'n allen en Pieter gaat nu de braai aansteken. Het weekend zullen we ook nog samen doorbrengen, maar dan in Mkuze.

Ik wens iedereen alsnog hele fijne kerstdagen en ook alvast een gelukkig, liefdevol 2014 toe!

Groetjes, Karien

• 27 December 2013 - 12:47

Vera:

Blijf lekker genieten van Zuid Afrika! Fijn dat jullie toch gewoon mee konden vliegen... anders was het wel een nare start geweest van de vakantie. Lekker gegeten met Kerst?? San en ik maakte bij de fam in Wageningen nog een flinke wandeling vooraf aan het diner, lekker langs de Rijn uitgewaaid. Nu weer even een paar rustige daagjes voor de kroegentocht :)
    Heel veel groetjes en knuffels voor jou en de rest van de familie. Liefs, Vera en Sander