Vissen spotten en sneeuwballen gooien - Reisverslag uit Maclear, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Vissen spotten en sneeuwballen gooien - Reisverslag uit Maclear, Zuid-Afrika van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Vissen spotten en sneeuwballen gooien

Door: Karien

Blijf op de hoogte en volg Karien

17 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Maclear

Inmiddels zijn we een ruime week en een aantal mooie ervaringen rijker. De laatste dag bij Inge en Pieter hebben we doorgebracht in het Hluhluwe National Park. Nog voordat we officieel het park inrijden, zien we vlak langs de weg een neushoorn staan! Helaas leek het daarna of ons geluk op was. We zagen nog wel zebra's, wrattenzwijnen en 'hertjes', maar de Big Five liet zich niet zien. Uiteindelijk nog wel een giraf en vlak daarna ook nog een paar buffels, gelukkig maar.
Op maandag namen we weer afscheid van Inge en Pieter en van Hlabisa, voor een paar daagjes. We gingen op pad naar Durban, of eigenlijk een stadje vlak ten noorden, Umhlanga. En dan rijden we eerst nog een laatste keer door Hluhluwe, en ja hoor, zo'n 10 meter voordat we het park weer uitrijden, staan er nog zo'n 6 olifanten vlak naast de weg en steken ze achter onze auto over! Kortom, uiteindelijk hebben we toch 3 van de grote 5 gezien :)

In Umhlanga verblijven we in een mooie, vrij kleine (selfcatering) kamer aan het zwembad. Overdag wordt het best wel warm, maar we hebben toch niet gezwommen. Dinsdagochtend gaan we naar de Shark's Board, om meer te leren over de haaien rondom Durban. En daar hoort ook bij dat ze een haai opensnijden... Maar we hebben er wel een boel van geleerd, waaronder dat een whaleshark (waar ik hopelijk in Mozambique mee ga duiken) 15 meter lang kan worden en dat haaien tot wel 7 rijen tanden hebben. Na de Shark's Board, hebben we een stukje langs het strand en de lighthouse gewandeld en geluncht, en 's middags geshopt in de gigantische Gateway Shopping Mall. Woensdag bezoeken we het uShaka Waterpark, het grootste aquarium van Zuid Afrika. In het zonnetje genieten we van de zeehonden- en dolfijnenshow, en binnen is dan het grote aquarium met heel veel visjes en andere beesten (haaien, schildpadden, kreeften, enz.). 's Avonds gaan we in de Gateway lekker uit eten in een visrestaurant en daarna nog naar de film: Madagascar 3.

Donderdag rijden we weer verder, richting Sani Pass. Eerst nog even een korte stop bij de grote en prachtige Hare Krishna tempel. Weer een paar uurtjes verder hebben we met Inge en Pieter afgesproken bij Pickle Pot cafe voor lunch. Daarna rijden we verder richting Drakensbergen, en wordt het dus ook steeds kouder. Bij de Sani Pass Lodge hebben ze gelukkig een heerlijk houtvuurtje om bij op te warmen. En met een warme kruik duik ik 's avonds mijn bed in, want helaas wordt de dorm niet verwarmd... De volgende dag rijden we naar Garden Castle, een resort waar we genieten van warme chocolademelk met cheesecake met uitzicht op de Drakensbergen. Daarna ook nog een kleine wandeling naar een riviertje. Zaterdag begint de dag mistig, maar gelukkig doet het zonnetje zijn best om door te breken als we beginnen aan onze tour over de Sani Pass naar Lesotho. We hebben een leuke chauffeur, Matthew, die veel kan vertellen over de natuur en cultuur, maar ook gezellig kan ouwehoeren. Onderweg worden de uitzichten steeds mooier, en na de grens van Zuid Afrika (stempel 6), beginnen we aan 14 haarspeldbochten met namen als God's Grace en Devil's Elbow. Het wordt wel weer wat mistiger en kouder en het begint zelfs wat te sneeuwen. Eenmaal boven, bij de grens van Lesotho (stempel 7) is het inmiddels erg koud. We rijden nog verder de bergen van Lesotho in, en het begint nog harder te sneeuwen en te waaien. We komen in een sneeuwstorm terecht en we zitten met z'n allen te rillen in de auto... Toch zijn we even dapper genoeg om er uit te springen. De sneeuw is zeker 10 cm dik en plakt goed. Kortom, tijd voor een sneeuwballengevecht!!! Al is dat toch wel erg koud zonder handschoenen aan... We rijden weer terug, en stoppen nog bij een lokaal huisje om heerlijk vers brood en lokaal bier te proeven. Binnen is het iets warmer, maar zodra we terug naar de auto rennen (door de sneeuwstorm) zijn we weer koud. Tenslotte stoppen we nog bij 'the highest pub of Africa', voor een warme chocolademelk (en gluhwein voor Pieter). Daar staat zelfs een kerstboom en kerstman, voor 'Christmas in July/August'. Gelukkig stopt het ook met stormen en kunnen we nog genieten van een mooi uitzicht, maar koud blijft het wel. Dan rijden we de Sani Pass weer naar beneden, langs de grenzen (stempel 8 en 9) en kunnen we eenmaal beneden weer enigszins opwarmen bij het vuur. Het was een ijskoude dag, maar toch ook wel bijzonder en mooi.

Zondag hebben we een leuk extraatje, want Inge en Pieter hebben kaartjes geregeld voor het stoomtreintje door de aloë-velden, die maar 4 x per jaar rijdt als de aloës in bloei staan. Het is eerst even een stukje rijden naar Creighton. Bij het station stikt het van de blanken, en de gemiddelde leeftijd is ook aardig hoog. We hebben een mooi plekje in de stoomtrein, en rijden dus via prachtige valleien met rood-bloeiende aloë's naar Riverside en weer terug. Bij de aloë velden naast de rivier mogen we ook even uitstappen om foto's te maken. Het is er echt prachtig!! Daarna hebben we afscheid genomen van Inge en Pieter (al zie ik ze over 3 weekjes nog een keer in Nelspruit) en hadden we nog een lange reis voor de boeg. Helaas schoot dat ook voor geen meter op: veel hangen achter vrachtwagens en wegwerkzaamheden... Zo reden we de laatste twee uur door het pikkedonker op weg naar Maclear. Het was even zoeken naar ons guesthouse, maar we hebben een heerlijke kamer met BVN (Beste van Nederland) op tv.

Gisteren hebben we eerst heerlijk uitgeslapen en zijn toen naar de Tsitsa-watervallen gereden. En ook hier is de omgeving buitengewoon mooi, met flink besneeuwde bergen van Lesotho in de verte. Vandaag rijden we verder naar Zastron

En zo is het laatste weekje met mijn ouders aangebroken, al ben ik zelf nog niet eens op de helft van mijn vakantie! Kortom, er staat mij nog een boel moois te wachten, hoop ik!

Groetjes, Karien.

• 18 Juli 2012 - 09:53

Vera:

Hee Pien,
    Wat een boel moois allemaal... en soms ook een beetje koud... :)
    Dat treintochtje door de aloë's klinkt erg bijzonder, wat tof dat jullie er waren én treinkaartjes hadden!
    Hier stond Hluhluwe ook nog in de krant, maar dan vanwege neushoorns.. zonder hoorn. Hele dubbelpagina met foto's over de roof (soms echt bloedig) van de hoorns. Gelukkig zagen jullie de neushoorn in levende lijve!
    Enne... niet te kieskeurig worden he met je wildlifespotten , elke warthie is er een :)
    Veel plezier nog samen met Theo en Nelly en daarna lekker door blijven reizen! Liefs, Vera.