heilige boontjes - Reisverslag uit Puno, Peru van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu heilige boontjes - Reisverslag uit Puno, Peru van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

heilige boontjes

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karien

08 Augustus 2008 | Peru, Puno

We zitten inmiddels in Peru, maar vertellen eerst nog een stukje over Bolivia.
Zondag, toen zaten we nog in Cochabamba, en maakten de zondagsmis mee van Padre Theo. Het was in een van de Amanecer-huizen voor de jongens. Maar de meiden uit het Madre de Dios-huis kwamen in een busje met de 83-jarige zuster Mery achter het stuur. Het was een viering met veel interactie en gezang, met begeiledende muziek van trom, gitaar en panfluit.
`s Middags neemt Theo ons mee uit naar het meer, waar we lunchen met verse vis. We bezoeken ook nog twee dorpjes in de buurt.

Maandag zijn we ivm de verwachte stakingen met onze bagage naar Theo`s school gegaan, waar we langs alle klassen gaan. Daarna gaan we naar Salomon Klein, een opvanghuis voor baby`s tot 4 jaar. Kortom, veel huilen, kleren wassen, eten geven en door gebrek aan personeel weinig persoonlijke aandacht voor de 150 kindjes.
Na de lunch, brengen Theo en Juan Carlos ons naar het vleigveld. Er worden vandaag grote stakingen verwacht met wegblokkades, en waarschijnlijk is het onmogelijk om met de bus de stad uit te komen, dus hebben we zaterdag alvast een vliegticket naar La Paz gekocht. Met maar een half uurtje vliegen, zijn we er zo.

Dinsdag een beetje rustig aan, vooral veel langs alle toeristenstalletjes gelopen, en het coca-museum bezocht. `s Avonds gaan we de kathedraal van San Fransisco bezoeken, waar het erg druk is. Er is een dienst gaande, en na afloop lopen de mensen met hun eigen Maria-beeld naar de priester voor een zegening. Buiten op het plein is er ook grote drukte, er worden propaganda-films gedraaid voor het referendum op 10 augustus, of de Indiaanse president Evo Morales aan de macht kan blijven.

Woensdag, 6 augustus, is de nationale feestdag. Wij reizen vandaag verder naar Copacabana, aan het Titicacameer. Onderweg komen we wel prachtige optochten tegen, met mensen in hn zondags kleren en veel muziek. Helaas is in Copacabana de parade al afgelopen als wij er zijn, maar het is nog wel een drukte van jewelste. De auto`s zijn gezegend en mooi versierd op de motorkap. De mensen genieten van een dagje aan het meer, vooral met verse vis en veel bier! Er is een uitgebreide markt. Bij de kathedraal staat de Maagd van Copacabana vandaag buiten en iedereen brengt offers.

Vanmorgen hebben we nog een keer de kathedraal bezocht, en zijn vervolgens aan de kruiswegstatie begonnen, dat wil zeggen, je klimt een berg op, waar onderweg de 12 kruizen staan. Tot de top hebben we het niet gered, Nelly is bij de 4e blijven hangen em Karien is tot de 7e gekomen.´s Middags nemen we de bus naar Puno in Peru. De grensovergang gaat soepel, en zo bereiken we om kwart over drie de stad, met weer een uur tijdsverchil. Eerste indrukken: stuk toeristischer en dus duurder, men spreekt vaker en beter Engels, en ze hebben hier ook de riksja`s ontdekt, zowel de fiets- als de motorriksja, maar zonder Indiaase uitlaatgassen.

Morgen gaan we het Titicacameer op, het hoogst bevaarbare meer ter wereld, op 3850 meter.

Heel veel groetjes uit het vandaag wel erg koude Peru.

• 08 Augustus 2008 - 10:12

Theo:

Lieve Nelly en Karien,

fijn om weer een levensteken te ontvangen, en nu alweer uit een ander land. Karien, jouw aantal landen zal nu wel op recordhoogte staan, ongeveer net zo hoog als het Titicaca meer.

Jullie blijven nu in Peru toch? Ik zag op Wikipedia de kathedraal al (zonder Maria beeld buiten). Vera zal dat wel missen, na Shiva staat zij toch wel bekend als Maria-aanbidster.

De mis afgelopen zondag bij Padre Theo was al bekend om zijn impact, maar ik begrijp dat jullie ervan hebben genoten. Dat het koud is, dat is hier nog niet echt zo, maar wel nat, veel regen dus. De pompen in de Botlek- tunnel hadden bliksem gehad en dus liep de tunnel onder water, en dus files zelfs in de zomer en in de vakantie.

Ik probeer nog tussen de buien door iets te doen aan de voortuin, geniet van Titicaca en alles wat nog gaat komen...

Groeten, knuffel en kus van Theo.

PS het was toch mijn derde keer als eerste, en de hoofdprijs is.... jullie ophalen op Schiphol.

• 09 Augustus 2008 - 10:56

Judith:

Na al die verhalen ben ik wel heel nieuwsgierig geworden naar de foto's! Als jullie terug zijn (gelukkig voor mij over niet al te lange tijd) kom ik ze graag bekijken. Geniet er nog van!

Liefs, Judith

• 09 Augustus 2008 - 16:54

Vera:

Hey lieve Karien en Nel,

Ja, vandaag stond er een groot artikel over het referendum van 10 augustus in Bolivia in de Volkskrant. Wordt denk ik toch een beetje spannend wat er gaat gebeuren na dat referendum. Gelukkig zitten jullie in Peru, en als het dus fout loopt, hebben jullie er vast weinig last van.
    Maar jullie hebben de afgelopen dagen wel jullie portie aan devotie gehad en uitgevoerd zeg!!Kerkmis hier en daar, Mariavereringen en kruiswegstaties.. toe maar!
    Hoe was het cocamuseum??
    Hier is alles zeer okay. Lekker rustig, soms wat te.. komen jullie maar weer snel terug met allemaal mooie verhalen en mooie foto's!!
    Heel veel groetjes en liefs vanuit het niet zo koude Nijmegen!
    Geniet van Peru.
    Knuffel, Vera.

• 09 Augustus 2008 - 20:53

Els Van Oudheusden:

Hoi Nelly en Karien.Wat leuk om jullie site opeens te kunnen bekijken!!!Wat een indrukken weer!!!
    Wij kijken zondag nu jullie daar zo zijn toch weer anders naar het niews over het referendum.
    Geniet nog lekker en ook ik verheug me op foto's en verhalen.lieve groeten els

• 13 Augustus 2008 - 20:49

Lotje:

Lieve Karien en Nelly,
    Volgens mij kan ik al bijna zeggen, welkom thuis!! Zo te lezen hebben jullie het behoorlijk leuk en druk gehad en ook bijzondere dingen meegemaakt. Ik hoop binnenkort jullie verhalen in 'reallife' te horen mét foto's :)
    Welkom thuis en tot snel!
    Liefs Lotje