De onderwaterwereld verkennen - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu De onderwaterwereld verkennen - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

De onderwaterwereld verkennen

Blijf op de hoogte en volg Karien

28 Juli 2012 | Mozambique, Inhambane

Lieve mensen,
De laatste week is bijna ingegaan. We zitten nu heerlijk in Tofo, Mozambique, en genieten van het warme weer en de onderwaterwereld!
Daar zat alleen nog wel ee lange reis aan vooraf. Eerst op zondagnacht met de nachtbus van Johannesburg naar Maputo. We vertrokken om 19.30 uur van de hostel, met de Gautrain naar het hoofdstation, waar ook de bus you vertrekken. Na wat wachten, vertrok de bus om 22.00 uur. Rond 2.00 uur was er een stop bij een tankstation en om 5.00 uur stonden we bij de grens van Mozambique. Die ging echter pas om 6.00 uur open, maar iedereen stond al te wachten. Zodra de grens dan open ging, stormde iedereen door de hekken naar de douane, waar dus een lange rij ontstond. Er wordt flink wat voorgedrongen door mensen, maar niemand die er iets van zegt. Om 7.00 uur zitten we weer in de bus en om 9.00 uur komen we aan in Maputo, de hoofdstad. Maar van slapen was dus weinig terecht gekomen... Na een dutje toch nog Maputo verkent, met enkele mooie, oude gebouwen, maar ook veel lelijke. De sfeer is er wel gemoedelijk. We zijn nog helemaal naar het topje van de kathedraal beklommen, waar duidelijk niet zo vaak iemand komt, en we hebben een huis volledig van ijzer bezocht. Toen nog op zoek naar een zwembroek voor Tobi, maar zonder succes. 's Avonds duiken we weer vroeg ons bed in, want op dinsdag gaat de wekker alweer heel vroeg, om 4.30 uur. Uiteindelijk, een half uur te laat, komt om 5.30 uur een taxi ons ophalen die ons naar het busstation brengt. Daar stappen we over in een bus naar Inhambane. Een reis van zo'n 450 km en 8 uur. Vervolgens stappen we over op een minibus naar Tofo, waar eindeloos mensen lijken bij te passen. Uiteindelijk zitten/staan/hangen er zo'n 30 mensen in.
Tofo is een heerlijk klein backpackers-dorpje, dat duidelijk leeft van de toerisme. Onze hostel is snel gevonden en we gaan meteen even langs bij de duikschool, Tofo Scuba. En die plek is de laatste 4 dagen onze tweede thuis in Tofo geworden, waar we bijna net zo veel tijd doorbrengen als in het hostel. Ik heb namelijk inmiddels mijn PADI Open Water behaald. De eerste dag was een beetje afzien, met alleen maar theorie. Zo'n 3 uur aan filmpjes kijken en vragen beantwoorden, terwijl Tobi al lekker het water in mocht. De tweede dag mocht ik ook het water in, maar wel alleen het zwembad. Die was wel erg koud, maar met 2-3 lagen wetsuit (ik voelde me net een Michelin-vrouwtje) had ik het gelukkig niet koud. Meteen alle vaardigheden geoefend, ging goed :) En 's middags mijn theoretiche exam gedaan: 94% goed. Helaas nog geen open water duik die dag, omdat de zee nogal wild was. Maar de derde dag was het dan eindelijk zover, meteen twee duiken achter elkaar. Naast nog een herhaling van een paar vaardigheden op de bodem van de zee, dus ook al rondgezwommen bij Clown Fish Reef. En nee, geen nemo's gezien, maar wel heel veel andere mooie, kleurige vissen. En je hoorde ook al prachtig walvisgezang. Was echt super! Eind van de ochtend was ik weer terug, en daarna zijn we meegegaan met de Ocean Safari. Even geen duiken, maar snorkelen. Maar ook niet zomaar snorkelen, maar met walvishaaien! We hebben er twee gespot en konden dan een stukje meesnorkelen/-zwemmen met deze machtig mooie en vooral grote haaien!! Maar ze zijn niet gevaarlijk hoor. En onderweg ook nog dolfijnen en bultrugwalvissen gespot. Vooral die bultruggen waren ook best dichtbij en zwommen vlak voor onze boot langs. Vandaag heb ik dan mijn laatste twee duiken voor de PADI gedaan. Eerst bij Mike's Cupboard en daarna door naar Salon. En weer prachtige dingen gezien, waaronder een schildpad, guitar shark, veel groten alen, slugs en heel veel prachtige bijzondere vissen. Helaas geen manta ray's, gigantische roggen van zo'n 3 meter groot, waar Tofo wel bekend om staat. Tobi had meer geluk, die heeft ze tijdens 3 van zijn 5 duiken wel gezien. Wie weet, volgende keer beter... Gewoon weer een reden om terug te komen naar Tofo.
Terwijl ik dus bezig was met mijn PADI, heeft Tobi zijn Advanced Course gedaan. We hebben dus allebei lekker veel gedoken de laatste dagen! We moesten er wel telkens vroeg voor opstaan hoor, om 7.30 uur moesten we vaak al bij de duikschool zijn. Van uitslapen is tot nu toe dus nog weinig terecht gekomen. Maar daardoor kunnen we wel optimaal van de zon en de zee genieten! En wie weet, gaan we van de week nog wel een keertje duiken. Want morgen reizen we weer verder, naar Vilankulo, waar je blijkbaar ook prachtig kan snorkelen en duiken.

Groetjes,
duikster Karien

• 28 Juli 2012 - 22:01

Theo Nelly :

Lieve Pien, wij hebben je verslag gelezen en het maakt ons wel een beetje jaloers. Wij zitten net naar jouw foto's van Ushaka te kijken en je hebt zij nu allemaal in het wild gezien.

Het regent nu weer pijpestelen, gelukkig maar want gisteren was het nog erg warm cq benauwd. Veel plezier nog in Mozambique.

Wij hadden wel ons vliegtuig gemist in Parijs maar met de volgende vlucht kwamen wij toch in Dusseldorf aan. Gelukkig stond Frans er nog en wij zitten weer lekker in het Nijmeegse.

Groeten van Theo en Nelly.

• 29 Juli 2012 - 16:09

Inge En Pieter:

Lieve Karien,
    prachtige verhalen over Mozambique, die weer allerlei herinnerinen boven brengen. Super dat je nu ook je Padi hebt, het moet maar op mijn to-do lijstje voor 2013.
    Wij hebben destijds ook gesnorkeld met walvishaaien in Tofo. Ben je ook nog in Inhambane of Maxixe geweest? En nu door naar Vilanculos wij hebben daar ok prachtig gesnoreld- dus blijf genieten.
    Wij hopen je volgens weekend te zien en nog wat live-verhalen te horen.
    Liefs, Inge en Pieter

• 29 Juli 2012 - 22:23

Vera En Sander:

Hee lieve Pien,

Jee gefeliciteerd met je Padi en Tobi met zijn Advanced, tof dat je met de walvis haai hebt gezwommen.
    Hier was het de laatste week erg mooi weer, dus lekker buiten eten en een vuurkorf aan.
    Zaterdag al een berg foto's gezien en veel gehoord van het eerste deel van je reis, maar de rest horen we graag uit jouw mond.
    Blijf genieten van elkaar en van alles wat jullie zien en uitspoken!

Kus Sander en Vera