natte sneeuw en zon - Reisverslag uit Cusco, Peru van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu natte sneeuw en zon - Reisverslag uit Cusco, Peru van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

natte sneeuw en zon

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karien

14 Augustus 2008 | Peru, Cusco

Vandaag is alweer onze laatste volle dag in Peru. En stiekem hebben we ook wel weer zin om naar huis te gaan.

Vorige week vrijdag hebben we het Titicaca-meer bezocht. Maar we vertrokken met natte sneeuw... Dat belooft niet veel goeds. Gelukkig viel dat reuze mee, en een paar uur later scheen de zon op het drijvende riet-eilanden Uros, waar letterlijk alles van riet is gemaakt: eilanden, huizen, boten en zelfs het matras van het bed. Wij waren de enigen die op een echte rieten boot ook naar een ander eiland zijn gevaren, lekker rustig. Daarna hebben we het eiland van Taguile bezocht, waar prachtige weefsels worden gemaakt. Het is wel een hele klim naar de Plaza bovenop het eiland, en weer zo`n 535 treden naar beneden. Maar we genieten wel volop van de zon op de terugweg op het bovendek, en verbranden lekker in ons gezicht.

Zaterdag hebben we een lange busrit naar Cusco, 10 uur. We stoppen onderweg bij een pre-inca ruine, een Inca-tempel en een koloniale kerk.

Zondag beginnen we aan onze tour door de Sacred Valley. Eerst stoppen we in Chinchero en bezoeken een weverij, waar we het proces van weven met natuurlijke kleurstoffen zien: van wassen van de wol, kleuren en weven. We bezoeken ook hier een Inca-ruine en de zondagsmarkt, die vooral op toeristen is gericht, helaas. Dan bezoeken we Inca-terrassen in een cirkelvorm, net een groen Romeins amfitheater waarin je met floating steps kan afdalen. In het midden is een cirkel van stenen voor rituelen. Onze gids doet ook met ons zo`n ritueel waarin Pachamama en de geesten in de bergen worden vereerd. Erg bijzonder om mee te maken. Tot slot bezoeken we de zoutpannen in Maras, 4000 witte puzzelstukjes tussen de bergen in de felle zon. Het zoutwater komt van een natuurlijke bron. We overnachten die dag in Ollantaytambo.

De volgende dag nemen we vanaf hier de trein naar Aguas Calientes ofwel Machu Picchu Pueblo. Een rustig dagje met een bezoek aan de warm waterbron in de open lucht.

Dinsdag loopt de wekker al om 4.30 uur af... Om 5.30 uur staan we in de rij voor de bus naar Machu Picchu, met honderden andere mensen. Om 6.15 u zijn we boven, en hangen de wolken over de Inca-site, niets te zien... Gelukkig trekken ze snel weg, en hebben we een prachtig zicht op één van de 7 wereldwonderen: Machu Picchu (in 1911 herontdekt door Hiram Binghang). We hebben een rondleiding van vier uur en zien de Guardians Hut, de Sun Temple, de Sacred Plaza en de astronomische steen. Het is een wonderbaarlijke plaats, hoog op een berg, omgeven door de Urubamba-rivier ver in de diepte. (Kom maar foto`s kijken)
Karien is helemaal lekgestoken om haar onderbenen door kleine mugjes...
´s Middags hebben we een lange reis terug naar Cusco per trein en bus en slapen `s avonds als een marmot het klokje rond.

Gisteren en vandaag doen we rustig aan, mama`s knie komt weer opspelen. We lopen wat door Cusco, kopen de laatste souvenirs en gisteravond hebben we een folkloristisch dansoptreden gezien.

Morgen vliegen we dan naar Lima, waar we nog een hele middag in de stad zullen doorbrengen, om `s avonds met de KLM weer naar Nederland te komen.

Hasta luego, voor de laatste keer uit Peru (voorlopig tenminste),
Nelly en Karien

• 14 Augustus 2008 - 17:54

Frank:

Zo te lezen hebben jullie het nog ontzettend goed naar de zin. Wel vervelend dat de knie van Nelly opspeeld. Nog een paar daagjes en dan is het al weer voorbij.

Tot zaterdag op het vliegveld ;-)

Kus en knuf

• 14 Augustus 2008 - 20:53

Els:

O wat zou ik graag een vlieg zijn en even bij dat folkl optreden op jullie schouder hebben gezeten. Nee Karien:een vlieg,geen mug! Meedansen zat er voor jou niet in met je knie zeker Nelly.
    Hoop dat jullie nog even lekker kunnen genieten en vol verhalen en foto's!!!! weer terugkomen. lieve groeten tot gauw els

• 15 Augustus 2008 - 10:10

Inge:

Ik ben weer aan het werk! Tussendoor even de mail checken en weer een bericht van jullie. De verhalen blijven fantastisch, we worden steeds nieuwsgieriger naar de foto's...
    enne hoeveel kilo gaat er mee terug. Ik hoor weven en toeristische marktjes...
    Geniet nog even en tot zaterdag!

• 15 Augustus 2008 - 10:12

Theo:

Het is vrijdag en heb lekker geslapen en het moet dus bij drie keer "eerste" blijven want zaterdag hoop ik jullie te zien op Schiphol. De prijs is toch al binnen.....

Probeer wel een stoel met extra beenruimte te krijgen Nelly, want Lima Amsterdam is een lange vlucht maar dat weet je van de heenweg.

De verhalen zijn goed tot prima. Iedere keer kwam op het moment supreme toch het zonnetje door en jullie hebben alles goed kunnen zien. Naast Machu Picchu toch nog heel wat weefcultuur kunnen zien. En dat kunnen zij goed en met mooie felle kleuren toch in Zuid-Amerika. Ik ga ervanuit dat jullie er genoeg tijd aan hebben besteed. Ik begin aan mijn ronde voor inkopen van eten en het laatste schoonmaken. De voor- en achtertuin zijn klaar.

Goede vlucht(en) en tot ziens op Schiphol hopelijk, ik reken erop, doe je best.

Laatste kus en knuffel per mail, de volgende keer weer echt, vannacht komt trouwens die prachtige film "Mongolian ping-pong" op TV, dus ik zal kijken en voor jullie genieten,
    Theo.