Zout of sneeuw - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Zout of sneeuw - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Zout of sneeuw

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karien

02 Augustus 2008 | Bolivia, Cochabamba

Afgelopen maandag begon dan onze vierdaagse rondtrip door zuid-bolivia. De eerste dag begonnen we met de Salar de Uyuni, een 12000 km2 grote zoutvlakte van oneindig verblindend witte schoonheid als sneeuw. Het is vooral heel bizar om daar overheen te rijden! De tweede dag gingen we verder naar het zuiden, langs een vulkaan net over de grens in Chili, langs prachtige rotsformaties en berglandschappen en over enge dirtroads. Uiteindelijk kwamen we uit bij de Laguna Colorado, een rood meer op 4350 m hoogte. En dat betekent KOUD! We slapen in een refugio, zonder verwarming of warme douche, en ´s nachts is het dan ook -21 graden... De volgende dag blijft het vriezen en een ijskoude, snerpende wind. We bezeoeken een geiser op 4800 meter hoogte zelfs, en de Laguna Verde. En ik ga heel dapper in een heerlijke heetwaterbron, met nog steeds een buiten temperatuur rond het vriespunt... De laatste dag gaan we vooral weer terug richting Uyuni, en zijn we de kou ook wel een beetje zat.
Vervolgens nemen we diezelfde dag nog een ijskoude nachtbus via Oruru naar Cochabamba, ook niet echt een succes dus. Maar als we de stad binnekomen, is er een blokkade, en stappen we over in een micro/minibus. Inmiddels zijn we hier al wel twee dagen, en heeft Theo Raaijmakers ons al vanalles laten zien. Theo Raaijmakers is een Mill Hill-priester die al 17 jaar hier werkt op het project Amanecer. We hebben gisteren een huis voor zwaar geestelijk gehandicapten bezocht, en ook een opvanghuis voor jongere meisjes en ook een voor oudere jongens. Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan Augusto, die 30 jaar in de gevangenis moet zitten voor moord. Daarna een jongen bezocht die vorig jaar door zijn broer is neergestoken. En ´s middags de gigantisch grote markt van Cochabamba met Juan Carlos als gids bezocht. Vanavond gegeten bij een familie die Theo al langere tijd begeleid vanwege drugs- en drankverslaving.
Kortom, we doen vele bijzondere indrukken op! Maar we blijven ook genieten van deze reis!
Tot de volgende keer, ciao
Nelly en Karien

• 03 Augustus 2008 - 09:14

Inge:

hiehie en vandaag ben ik de eerste. Zo maken jullie een zondagsdienst toch weer leuk! Theo belde gisteren al om te zeggen dat jullie in Cochabamba zijn aangekomen. Hopelijk geen verdere problemen met blokkades!? Jullie beleven van alles en ik kijk nu al uit naar de fotos en verhalen.
    Hier gaat alles zijn gang, drukke afdeling, geregeld overwerken en s avonds genieten van het weer. Alhoewel het nu weer gaat regenen en minder warm wordt. Maar nog altijd +20, toch beter dan jullie -20!
    Kus Inge (en Pieter)

• 03 Augustus 2008 - 09:58

Theo:

De communicatie verloopt prima, ikzelf werd weer door Sander gebeld dat de weblog was bijgewerkt. Zoals Inge al meldt zaten wij een weeklang tegen de 30 graden aan en meldde het KNMI vaak dat er weer een "plaknacht" aankwam, maar nu is het nog ruim 20 en lekker.

Het thermisch ondergoed kwam jullie bij min 21 goed van pas? Het was dus toch echt nodig....
    Toch prima zo'n duik bij een heetwaterbron, erin is lekker maar eruit was zeker heel koud in die vrieskou???

Goed te horen dat jullie er heelhuids zijn. Kunnen jullie iets zeggen over de wegblokkades? Heeft dat te maken met het willen afscheiden van het rijke deel van Bolivia? En spelen de verwachte verkiezingen (waarvoor eigenlijk?) een rol.

Het is heel bijzonder dat jullie het werk van Theo Raaijmakers van zo dichtbij kunnen zien. Drie dagen blijft aan de korte kant maar ja, je kunt niet alles hebben.

Wij hoorden van zijn zus dat de zondagsdienst altijd bijzonder is. Vertel er iets meer over want dat is nu ook achter de rug.
    Goede reis, verder naar Peru (ik zag Noel nog algelopen vrijdag en Kim was al aan haar laatste week bezig in Cusco, die missen jullie dus sowieso. Ik had ook nog mail van Jongeren en Missie, die Milleniumbuzzers moet wel lukken.)

Kortom liefs,knuffel en kus van Theo.

• 03 Augustus 2008 - 17:50

Lucy:

Wow, kou is ongeveer het laatste wat ik me voorstel bij Bolivia. Maar ik ben ook niet zo'n geografisch wonder! Han hoorde in de AH van Theo dat jullie in Cochabamba zaten! Veel plezier spaans sprekende meisjes!

• 04 Augustus 2008 - 09:59

Helga:

Echt leuk en interessant dat je zo overal bij mensen komt en op heel veel verschillende landschappen! Maar kou dat lijkt me nou niet echt ideaal voor een vakantiegevoel ;) Maargoed, geniet er van!

• 04 Augustus 2008 - 18:20

José Raaijmakers:

Zojuist belde ik jullie Theo om te vertellen, dat ik onze Theo aan de lijn had gehad en hem dus even bij te praten.
    Gelukkig mailde hij me snel deze weblog door!!! Wat leuk zeg om zo jullie reis een beetje te kunnen volgen!!!
    Mijn excuses voor mijn lieve broer, die zich onmogelijk kan gedragen!
    Nog heel veel plezier en heel veel groetjes!!!!
    José

• 04 Augustus 2008 - 20:46

Vera:

Hee mam en zus,
    Alweer in LaPaz aangekomen als het goed is.
    Bedankt voor alweer meer mooie spannende en boeiende verhalen uit het Boliviaanse. Rode meren, witte zoutvlakten, nu nog iets blauws dan heb je weer een beetje NL...
    San en ik hadden vooral paarse tongen van de vele bramen die we hadden geplukt en gegeten, gewoon van een braamstruik langs de kant van de weg. We hadden zoveel dat we er zelfs twee potten bramenjam van hebben gemaakt.
    Jammer van de kou daar bij jullie, teveel kou is nie lekker nee.. Hier hebben we geluk met aangename zomertemperatuurtjes.
    Een warme knuffel, elk eentje! van Vera
    en veel liefs van Sander.
    ENJOY!! ondanks de soms harde verhalen van de mensen..

• 04 Augustus 2008 - 21:18

Thea:

Hoi Karien en Nelly.
    Wij zijn weer terug uit Duitsland. Het was er prachtig en we hadden mooi weer. Genoten!
    En net heb ik al jullie berichtjes gelezen.
    Ik heb bewondering voor jullie. Onder de grond geweest en dan die kou. Dat zou niets voor mij zijn. Ik ben benieuwd wat jullie nog meer gaan meemaken. Veel plezier en de groetjes uit de Lindenholt van ons.
    Thea en Theo.