Het land dat leeft van water - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Het land dat leeft van water - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Het land dat leeft van water

Door: Karien van Jaarsveld

Blijf op de hoogte en volg Karien

14 November 2014 | Vietnam, Hanoi

Hallo lieve mensen,

Als 'werelsreiziger' voelde dit jaar nog niet compleet zonder een grootse reis te maken. Al was het ook enorm leuk om samen met Sanne in de zomervakantie voor 10 dagen naar Tenerife te gaan, stond voor de maand november ook nog een reis naar Vietnam op de planning. Na een hechtische periode; stoppen met werken, deels ook al verhuizen en eigenlijk maar twee dagen in ons eigen nieuwe appartement in Karlsruhe, vertrokken Tobi en ik eerst naar Kuala Lumpur in Maleisie. We hadden drie dagen om deze indrukwekkende wereldstad te verkennen. Het is echt een mengelmoes van verschillende culturen, wat ook de 'kracht' van deze stad is. Op de eerste dag hebben we een hindoeistische tempel, een Chinese tempel, twee islamitische moskee en een katholieke kathedraal bezocht. En daarnaast staan nog allemaal moderne gebouwen, zoals de grootste Petronas torens met hypermoderne winkelcentrum. Je ziet bijvoorbeeld ook dat dingen, zoals het verkeer, hier goed en netjes geregeld zijn. De tweede dag zijn we met de trein vlak buiten Kuala Lumpur naar de Batu Caves gegaan, een grootste hindoeistiesche grot/tempel met gigantisch beeld voor de ingang, ook erg bijzonder. Op dinsdagavond namen we vervolgens het vliegtuig naar Hanoi, onze 'echte' bestemming.

De volgende ochtend ontmoette we Eike en Janina bij het ontbijt. Eike is een collega en vriend van Tobi en zij waren zo ongeveer van plan om dezelfde reis te maken als wij. In principe hadden we afgesproken om in elk geval elkaar in Hanoi te ontmoeten, maar inmiddels ruim anderhalve week later reizen we nog steeds samen aangezien het toch wel gezellig is :-) Na een dag Hanoi verkent te hebben (vooral de oude wijkjes, waarbij in elke straat iets specifieks verkocht wordt, van straten vol met alleen maar schoenen, kruiden of kleine huisaltaren), besloten we eigenlijk wel dat we de volgende dag konden verder reizen. Na een bus-bus-boot-bus-combinatie kwamen we na zo'n 5 uur aan op Cat Ba Town, vooral bekend van zijn prachtige omgeving met karstgebergte, erg herkenbaar van wat we vorig jaar in China hebben gezien, maar niet minder spectaculair omdat de bergen hier in zee staan. De volgende dag waren we van plan om een flinke wandeling te maken van het midden van het eiland, door het regenwoud naar de kust, maar terwijl we een taxi naar het nationaal park nemen begint het flink te regenen. Eenmaal aangekomen bij het park rennen we door de stortregen naar een schuilplaats, door een 'meer' van 5 cm water en zijn al gelijk doorweekt, inclusief schoenen... Hmm, misschien niet zo handig om nog een wandeling van 6 uur te maken... Na een uurtje schuilen maken we nog een korte wandeling naar de top van de berg met ook een bijzonder uitzicht en bezoeken vervolgens nog Hospital Cave, een grot die tijdens de oorlog met de VS als bunker en ziekenhuis heeft gefunctioneert. De twee dagen daarna nemen we een boottocht door de prachtige omgeving, met kayakken en zwemmen in de omgeving en overnachten op de boot op een stille plek tussen de bergen: prachtig!!! De eerste dag waren we nog met 10 man, maar de nacht en 2e dag hebben we de boot alleen voor ons vieren.

Na Cat Ba Island reizen we met de bus naar Ninh Binh. Niet echt een mooie stad, maar wel een prachtige omgeving. We huren twee scooters en een gids voor de dag en rijden door een prachtige omgeving over achteraf weggetjes naar mooie dorpjes en tempels. Ook al zit het weer alsnog niet mee (begin mistig en het blijft bewolkt), het was toch een prachtige tocht. Die nacht nemen we vervolgens een sleeper-bus, niet zo'n succes... Het zijn stoelen die je flink naar achter kan doen, maar toch nog weinig ruimte voor je benen, een buschauffeur die als een gek lijkt te rijden om wat tijd in te halen (hij was 2 uur te laat) en dus weinig slaap. Om 6 uur 's ochtends komen we aan in Dong Hai en nemen vervolgens een minibus naar Phong Nha, waar we om 8 uur aankomen, helaas alweer in de stortregen. Na een ontbijt, gaan we toch het dorpje verkennen, en komen we bekenden tegen van de boot bij Cat Ba Island die ons overtuigen om gelijk mee te gaan om een boottocht naar een tweetal groten (dat is precies waar deze omgeving bekend om staat). Het is inderdaad prachtig, met een boot vaar je door een ingang van maximaal twee meter hoog en kom je vervolgens in een grot van zo'n 50 meter hoog vol stalagmieten en stalagtieten! In de middag daarna toch nog wel een dutje gedaan. Voor de volgende dag lijkt de weersverwachting beroerd, maar een georganiseerde toer is ook wel erg duur, dus nemen we de gok en huren dan weer twee scooters (alles heet hier overigens een motorbike) en gaan zelf op pad naar nog een tweetal grotten. Eerst naar Paradise Cave, een van de langste grotten van de omgeving, in totaal 32 km lang, maar kan je zonder gids alleen de 1e km verkennen. Daarna door naar Dark Cave, een avontuurlijke grot. Eerst ga je met een zipline (tokkelbaan) 400 meter over de rivier naar de ingang van de grot. Vervolgens zwem je de grot in en vervolgens een avontuurlijke, glibberige tocht door tunnels vol modder naar een modderbad. Na een modderbad (ook even in het pikkedonker) en dezelfde tocht terug lekker afspoelen in het water, nog even zwemmen in de grot in het pikkedonker en de laatste stuk terugkayakken. Het was in elk geval erg leuk om te doen :-)

En dan zijn we aangekomen bij vandaag. Alweer vroeg op en om 6.30 uur de bus naar Hue. Onderweg stoppen we nog in de Demilitarized Zone, de zone tussen Noord en Zuid Vietnam ten tijde van de oorlog met de VS, ironisch genoeg het meest gebombardeerd. Ook het dorp Vinh Coc werd volledig gebombardeerd en de inwoners besloten toen om ondergronds te gaan wonen. Een deel van dit tunnelstelsel bestaat nog en hebben we dus bezocht, erg indrukwekkend! Ongeveer 1.60 meter hoog en 1.00 meter breed, 'familiewoningen' van 3 m2 en daar hebben ze twee jaar lang gewoond. Om 13.00 uur zijn we aangekomen in Hue en wilden we eigenlijk nog doorreizen naar Hoi An, maar de bus was al vol. Dus hebben we maar besloten hier de middag door te brengen en hebben we de oude citadel van de keizers bezocht. Ook hiervan zijn grote delen vernietigd door de Amerikanen, maar het wordt prachtig gerestaureerd en het was zeker een bezoek waard. En dus reizen we morgen weer verder naar Hoi An.

We hebben het in elk geval enorm naar onze zin :-) Hebben tot nu toe veel prachtige natuur gezien, maar de komende tijd staan er ook wat steden op de planning. Het weer zit nog niet zo mee (veel bewolking en regen, we blijven hopen op zon), maar over de temperatuur hebben we niks te klagen. Evenals het eten, dat smaakt hier ook goed!

Zo, en nu is het tijd voor bed!

Lieve groetjes,
Karien

• 14 November 2014 - 18:02

Theo En Nelly:

Hoi lieve Pien en Tobi,
    Dat was een heel verhaal over jullie belevenissen, en spannend ook met tokkelen, zwemmen en modderbad: jullie liever dan ik! Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. Wij gaan morgen met Veertje de intocht van Sinterklaas kijken, deze keer met gekochte pepernoten. Daarna naar Zuidwolde, waar we een benefietconcert van een gospelkoor gaan zien bij Henri en Barbara. Lekker in een b&b overnachten en dan hopelijk Nijmegen weer in kunnen vanwege de 7-heuvelenloop! lieve groetjes en tot gauw,

• 14 November 2014 - 22:39

Sanne:

Pien, wat klinkt Vietnam goed! Ik zal duimen voor een zonnetje maar hier is ie helaas ook niet dus weet niet of het gaat lukken ;)
    Geniet iig van dit (zo te horen) prachtige land! Have fun!!
    XX

• 15 November 2014 - 09:04

Pleun:

Lieve Karien,

Wat een mooie dingen heb je alweer gezien! Lijkt me ook hartstikke gezellig om in een groepje te reizen. Ik weet zeker dat jullie nog veel meer avonturen gaan beleven daar, maar dan hopelijk met wat meer zon!

Veel liefs, Pleun