Great, greater, greatest - Reisverslag uit Chengdu, China van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Great, greater, greatest - Reisverslag uit Chengdu, China van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Great, greater, greatest

Door: Karien van Jaarsveld

Blijf op de hoogte en volg Karien

13 Juli 2013 | China, Chengdu

Hallo lieve mensen,

Na een jaar lang hard werken en dus ook centjes verdienen, werd het hoog tijd om die centjes uit te gaan geven. En deze zomer doe ik dat in eerste instantie in China. Vorige week donderdag vlogen Tobi en ik vanaf Dusseldorf via Dubai naar Beijing. Hier hebben we in totaal vier dagen doorgebracht en uiteraard alle highlights bezocht. De eerste dag (na uitslapen en een beetje bijkomen van de lange reis) samen met Wouter en Maggie naar de Temple of Heaven. En 's avonds meteen Peking Eend gegeten! De eend wordt voor je neus in 118 kleine stukjes gesneden, al heb ik niet geteld of dat we klopte hoor. En die eet je dan in een soort kleine rijstpannenkoekjes met ui, komkommer en soyasaus. En het was tevens de eerste avond met het eten met stokjes, maar dat gaat ons inmiddels al heel aardig af. De tweede dag in Beijing gaan we eerst naar het Plein van de Hemelse Vrede (groots, maar verder niet heel bijzonder) en de Verboden Stad. Ook die is erg groots, maar wel machtig om daar rond te lopen! Al is het uiteindelijk toch ook wel veel van hetzelfde... Eind van de middag gaan we nog naar de Summer Palace, wel een echte aanrader. Prachtig gelegen op een berg (flink zweten dus) en aan een meer. De derde dag proberen we onze treinkaartjes voor de vervolgreis te regelen en dat kost zoveel tijd dat we de rest van de middag nog wat rondlopen door een toeristenbuurtje (er zijn hier in China trouwens vooral heel veel lokale toeristen en weinig Westerse toeristen) en door het Olympisch park. De laatste dag gaan we dan natuurlijk naar de Chinese muur. Het kost ons bijna twee uur om er te komen, en helaas regent het ook een beetje de hele dag, maar dan hebben we wel een stukje van de Great Wall bijna voor onszelf. Natuurlijk ook een stuk over de muur gewandeld, pff wat een klim waarbij het zweet en de regen zich mengt...
Op woensdag nemen we de sneltrein naar Xi'an, vijf uur in een ijskoude AC-trein. Eind van de middag lopen we nog wat rond door de stad en door de moslim buurt. De volgende dag gaan we sportief doen en (weer na eerst 2 uur in de bus) beklimmen we de North Peak van HuaShang. Het is maar 6 km, waarbij we de eerste 4 km in 1 uur doen (gestage helling omhoog), maar de laatste 2 km kost ons nog 2 uur (alleen maar trappen...). Maar, we hebben het gered. En het doel was natuurlijk een prachtig uitzicht, maar het wel weer flink bewolkt, dus eindigden we bovenaan in de wolken, beetje jammer. Maar de weg naar boven was nog wel erg mooi hoor. En af en toe klaarde het een beetje op en konden we wel van een utizicht genieten over de andere toppen. Naar beneden konden we gelukkig met de kabelbaan :) Op vrijdag gaan we naar de bekende Terracotta warriors en horses, vlakbij Xi'an. En ja hoor, daar staan ze dan, rijen met levensgrote terracotta soldaten, allemaal anders. Toch wel heel bijzonder hoor! En 's avonds stappen we weer op de trein, voor de 16 uur lange rit naar Chengdu, waar we vanmiddag zijn aangekomen. Vandaag even rustig aan en verder vervoer regelen, want dat blijkt toch een stuk lastiger dan we in eerste instantie dachten. Verder staat hier op het programma: de Grote Panda's en de Grote Boeddha (71 m hoog) bij Leshan. Kortom, een boel groots!

Verder bevalt China prima. Enerzijds is het hier soms netjes georganiseerd (met name in Beijing), anderszijds hoor je ze ook boeren en slurpen om je heen. Het is dus een mengeling van het nette Europa en het chaotische Aziatische (zoals ik van India ken dan). Het is hier wel erg warm, meestal toch wel zo'n 33 graden en vooral heel benauwd. Het eten is vooral veel noedels, met stokjes dus. Maar we hebben ook al de spinnen, scorpioenen, kippenvoeten, zeekomkommers en eendenhoofden zien liggen, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd...

Heel veel groetjes vanuit China!
xxx Karien

• 13 Juli 2013 - 11:54

Vera:

Hee hoi! Ja, allerlei nieuwe ontdekkingen in China, gelukkig bevalt het. Ik zou de zeekomkommers wel proberen :) Hier beginnen de vierdaagsefeesten en is het gelukkig nog steeds mooi weer, dus het wordt een gezellige week! Groetjes aan Tobi van mij en San. Lekker blijven genieten (en zweten dus..).

• 13 Juli 2013 - 13:48

Theo En Nelly:

Het zonnetje is doorgebroken en wij zitten lekker buiten te ontbijten bij een graadje of 21. Gelukkig geen 33. Komend weekend gaan wij naar een natuurhotel in Zuid-Limburg, dichtbij Maastricht. Zij hebben daar geen muur of terracotta leger maar het is hopelijk ook mooi en droog. Aan de naam van het dorp Sint Geertruid zal het niet liggen.

En de Chinese hoge snelheid trein bevalt goed? De Nederlandse loopt nog steeds niet.

Vera en Sander zijn hier om leertjes in kranen te vervangen . Geniet nog van China en nog meer van de zeekomkommers, het is dus groot...

Groeten van Theo en Nelly.

• 13 Juli 2013 - 21:01

Inge, Pieter En Julia:

Hoi Pien
    tja wereldreizigers die familie vJ. Dus ook een berichtje uit ZA. Wij zijn weer thuis, met alle bagage. Gelijk weer druk op het werk (helaas op de poli....).
    Hier is het winter: wij hebben de trui weer aan en de verwarming uit de kast gehaald.
    Jullie reizen flink wat af, mooie verhalen. Ben nu al benieuwd naar foto's! Geniet van jullie bijzondere reis.