Van warm China naar koud Ijsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Van warm China naar koud Ijsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Van warm China naar koud Ijsland

Door: Karien van Jaarsveld

Blijf op de hoogte en volg Karien

01 Augustus 2013 | IJsland, Reykjavik

Lieve mensen,

Over driekwartier komt de bus die ons naar het vliegveld brengt en waarmee onze vakantie dan echt tot een einde komt. All good things come to an end. Maar we hebben nog het een en ander beleefd sinds mijn vorige verhaal, en dat wil ik graag nog met jullie delen (als ik tijd genoeg heb zal ik ook nog fotos toevoegen, maar dat hangt er vanaf...).

Anderhalve week geleden namen we de sleeper bus naar Hong Kong. Er waren daadwerkelijk bedden in de bus, drie naast elkaar met een gangpad ertussen en twee boven elkaar, alleen waren ze wel gemaakt voor Chinezen en voor ons dus erg klein: zo'n 70 cm breed en 1.70 m lang. Maar we konden in elk geval wat slapen. Op maandag gingen we de 'grens' over naar Hong Kong. De precieze politieke status van Hong Kong blijft wat vaag, ze zijn een Special Administrative Region, met veel voordelen vanuit de tijd dat ze tot Engeland behoorde (tot 1996) maar toch onderdeel van China. Eind van de middag hebben we uiteraard de skyline bewonderdvan Hong Kong Island en wat langs de rivier/oceaan gewandeld. 's Avonds zijn we wat gaan eten met Charmaine, een meid die Tobi ook nog kent van zijn tijd in India. Ze nam ons de volgende ochtend ook mee voor een typisch Chinees ontbijt, best lekker. Verder hebben we dinsdag meer van Hong Kong Island bekeken vanaf de Victoria Peak en 's middags nemen we de boot naar Macau (ook een Special Administrative Region, maar was vroeger van Portugal, en is nu vooral bekend als Las Vegas van China), om de casino's en het oude centrum te bekijken, om 's avonds weer de boot terug naar Hong Kong te nemen. Woensdag gaan we naar de Big Boeddha, op een ander eiland van Hong Kong. Helaas zit het weer niet mee en regent het de hele dag en is het mistig. Vooral jammer omdat er een mooie kabelbaarit over de berg gaat waarbij je uitzicht op de Boeddha zou moeten hebben, maar daar zagen we dus weinig van. Maar we hebben de Boeddha wel gezien! Het is de grootste zittende Boeddha van brons van de wereld, en het ziet er inderdaad prachtig uit (m.u.v. het uitzicht op wolken). Ook was er een gratis kung fu show, die we natuurlijk niet hebben gemist. Donderdag is onze laatste dag en lopen we weer wat rond over Hong Kong Island, genoeg te zien. Langs een park met vogels, over de langste roltrap van de wereld, langs een kleine tempel. En dan op naar het vliegveld voor een lange reis.

We vliegen donderdagavond naar Dubai, slapen op het vliegveld en vliegen vrijdagochtend naar Dusseldorf. Daar staan papa en mama te wachten die ons naar Nijmegen brengen. Daar herpakken we onze tassen en nemen daarna de trein naar Schiphol. 's Avonds gaat vervolgens onze vlucht naar Reykjavik, waar we om 23.00 uur lokale tijd aankomen, maar ons voelt het dan als 7.00 uur 's ochtends en we zijn dus al 36 uur onderweg. Maar, deel 2 van de vakantie begint.

We hebben in totaal 6 dagen in Ijsland. Zaterdag, na wat uitslapen, verkennen we Reykjavik. Het is niet echt een grote stad, dus dat is goed te doen. Zondag gaan we 's middags naar de bekende Blue Lagoon, een grote hot spring om lekker te baderen in het warme water. Maandag heeft Tobi zijn congres-dag, dus ik slaap lekker uit en loop wat rond door Reykjavik. Voor de laatste drie dagen hebben we een auto gehuurd. Dagtripjes zijn belachelijk duur hier (zoals zoveel eigenlijk), dus zelf rondrijden is toch nog iets geodkoper en dan bepalen we zelf waar we heen willen. We maken een twee-daagse trip langs de zuidkust van Ijsland, door prachtige gebergten en vlakten, langs vulkanen, watervallen en gletsjers. Ons doel was om tot Jökulsarlon te komen, een lagune met grote ijsblokken van de grootste gletsjer van Europa Vatnajökull. En dat is ons ook gelukt, alleen bij aankomst hing er een dichte mist en konden we niet zo ver kijken... Toch rondgewandeld daar en wat ijsblokken in de mist gespot en heel even klaarde het een beetje op. Een beetje teleurgesteld reden we een stukje terug, toen we langs een ander uiteinde van de gletsjer kwamen met ook een lagune met prachtigeijsblokken en het zonnetje dat achter de berg aan het zakken is. Wauw, ongelooflijk prachtig! We overnachten in Skaftafell in onze auto, aangezien er bijna geen slaapplaatsen meer in de omgeving zijn of ze zijn belachelijk duur (goedkoopste was 80 euro p.p.p.n. voor een bed in een slaaphal...). Het slapen in de auto was wel met voorbedachte rade hoor, dus we hadden slaapzakken gehuurd en eigenlijk hebben we nog best goed geslapen! Op woensdag maken we een flinke wandeling langs de gletsjer en over een berg. Daarna weer terug naar Reykjavik met wat stops onderweg. Vandaag was dan onze laatste dag en hebben we een rit langs de Golden Circle gedaan. Eerst naar Pingvellir, een plek waar de europese en amerikaanse tactonische platen uit elkaar gaan (3 mm per jaar) en waar veel historische momenten uit de Ijslandse geschiedenis hebben plaatsgevonden. Daarna door naar Geysir voor een geiser-uitbarsting en Gulfoss voor een prachtige waterval. Inmiddels hebben we wat gegeten (vis) en zijn klaar voor vertrek. We vliegen vannacht naar Hamburg, van het weekend hebben we nog een bruiloft in Hildesheim, en dan ben ik zondagavond weer thuis... Maar wat een geslaagde vakantie!!!

xxx Karien

• 01 Augustus 2013 - 23:24

Theo En Nelly:

Zoals je al zei in je blog: fantastische tijd. Wij herinneren ons nog de HALVE bloemkool in het Noorwegen van toen. Dus net als IJsland: bereduur, maar welkom terug in het Nijmeegse.

Men voorspelt voor de komende dagen temperaturen van 35 graden, kortom dat wordt puffen, dat zal ook bij de bruiloft zo zijn, zijn wij bang.

Toch veel plezier,Theo en Nelly.

• 02 Augustus 2013 - 19:54

Inge:

Lieve Karien
    Wat een vakantie; wat een afstanden, wat een avonturen! Het klinkt geweldig!
    Foto's komen we ooit nog kijken! Hebben wij mazzel, tegen de tijd dat wij elkaar weer eens zien moet het fotoboek af zijn!
    Geniet nog even van een druk weekend en heerlijke hitte. Hopelijk heb je nog even vrij om bij te komen voordat het werkende leven weer begint!
    Liefs Inge Pieter en Julia

• 02 Augustus 2013 - 23:16

Vera:

Hoi hoi,
    Lekker knus die bedjes in de HongKong nachtbus :) en dan ook nog in IJsland in de auto slapen, je hebt weer wat bijzondere slaapplekjes op je lijstje staan!
    Hopelijk heb je de warmte en de bruiloft overleefd, ik was in Uden in een ge-airco'd museum, best okay dus, maar het lopen naar de bushalte was flink puffen...
    Wij komen maandagavond gezellig mee-eten op de grevinck, dus horen en zien je dan graag weer live.
    Liefs en groetjes ook voor Tobi (lukt nog net?) Vera