Van stad naar natuur - Reisverslag uit Yangshuo, China van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu Van stad naar natuur - Reisverslag uit Yangshuo, China van Karien Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Van stad naar natuur

Door: Karien van Jaarsveld

Blijf op de hoogte en volg Karien

21 Juli 2013 | China, Yangshuo

Lieve mensen,

Vanavond vertrekken we alweer voor onze laatste reis binnen China, van Yangshuo naar Hong Kong. Of eigenlijk betekend dit dat we morgenochtend China al verlaten... Maar we hebben nog wel een paar daagjes Hong Kong voordat we aanstaande donderdag terug vlieg (en daarna weer meteen verder naar Ijsland).
Maar ook de afgelopen week hebben we weer veel leuks gezien en gedaan. Vorig weekend waren we nog in Chengdu, een grote stad in Sichuan. Niet zo ver daar vandaan, ligt Leshan, wat bekend staat vanwege de grote Boeddha die is gebouwd om de rivier rustiger te maken. Het is een zittende Boeddha, van 70 meter hoog, uit de rotsen gekerfd en uitkijkend over de rivier. Die moesten wij natuurlijk ook gaan bewonderen. Alleen is China erg groot en 'niet zo ver' is toch nog zo'n 2,5 uur met het openbaar vervoer. Maar, eenmaal daar, moet je eerst de heuvel op voordat je het hoofd van Boeddha ineens zeit, met oren van 7 meter lang. Het is wel zondag, en veel Chinezen gaan er in het weekend op uit en dat betekent dat het erg druk is en bovendien erg warm. We moeten ruim een uur in de rij staan om met een smalle trap langs Boeddha naar beneden te kunnen lopen. Maar toch blijft het wel erg bijzonder! Op maandag gaan we naar hetgeen Chengdu en Sichuan zo bekend voor zijn, de grote panda's! Vlak buiten Chengdu is een Giant Panda Breeding Centre. We lopen langs allerlei enclosures en zien jonge (3 jaar) en volwassenen panda's, rode panda's en zelfs een net geboren baby grote panda van 5 dagen uit en zo'n 15 cm lang (al lijkt t nu nog meer op een ratje...). 's Middags gaan we nog Chengdu zelf bezoeken en komen ook bij the People's Park, een geweldige beleving. We lopen net het park in, horen muziek en zien veel Chinezen van middelbare leeftijd aan het stijldansen. Ook verderop in het park zijn groepen mensen van allerlei leeftijden aan het dansen, er wordt wat opgetreden, mensen doen karaoke en er is een theehuis waar je ook je oren kunt laten schoonmaken. Het park is dus echt een sociale plek om bijeen te komen voor lokale mensen van allerlei leeftijden. 's Avonds nemen we het vliegtuig naar Guilin, doordat er geen slaapplaatsen in de trein meer waren en wij geen zin hadden om 25 uur lang alleen te kunnen zitten. Bovendien waren we er nu al met 1,5 uur :) Op dinsdag bezoeken we Guilin, een kleinere stad (nog steeds bijna 2 keer zo groot als Nijmegen) dat omringt wordt door het Karstgebergte. Pieken van rotsen rondom de stad, maar ook midden in de stad. We gaan naar een park, ook met zulke rotsen die zorgen voor een mooi uitzicht over de stad. Daarna na de Reed Flute Cave, grote grotten met stalagmieten en stalagtieten die worden verlicht met allerlei kleuren licht. Dan naar Elephant Trunk Hill, een rots dat met een beetje fantasie iets weg heeft van een olifant. 's Avonds gaan we ook nog naar 's werelds hoogste niet-natuurlijke waterval van 45 meter hoog, vanaf een hotel die 15 minuten per dag duurt. De volgende dag gaan we alweer verder naar Yangshuo, dat echt tussen het Karstgebergte ligt. Hier hebben we in totaal vier en een halve heerlijke dagen doorgebracht. Even geen grote stad, maar meer genieten van de natuur. Twee dagen flinke fietstochten gemaakt door de omgeving van bergen, rijstvelden, dorpjes en riviertjes. Gisteren een kayak-tocht over de rivier en vandaag met de scooter door de omgeving gereden. Verder het stadje in om lekker te eten (we zitten in een heerlijke hostel net buiten het stadje, maar kunnen we makkelijk met de fiets naartoe), af en toe lekker zwemmen/afkoelen in de rivier en lekker relaxen. De eerste dag zijn we na het fietsen ook nog Moon Hill beklommen (800 traptreden omhoog) voor een prachtig uitzicht over de omgeving, om daarna lekker af te koelen bij de Gold Water Cave. Na een rondleiding langs stalagmieten en stalagtieten, was het hoogtepunt een modderbad! Erg hilarisch, koud, glibberig en je blijft er erg makkelijk in drijven (zoals ik me voorstel bij de Dode Zee). Na een douche om de modder uit alle onmogelijke plekken te proberen weg te spoelen (helemaal lukt niet), kunnen we nog even opwarmen in de Hotsprings in de grot. En we zijn op vrijdagavond ook nog naar een grote lichtshow geweest, gemaakt door de man die ook de Openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing heeft gedaan. Als achtergrond zijn enkele gebergten verlicht en op de rivier vindt een voorstelling plaats met 600 mensen en mooie lichteffecten. In tegenstelling tot de grote steden, waar het vaak mistig is door de smog, is het hier vaak heerlijk zonnig, dus we zijn ook flink verbrand.
Vanavond laten we dit prachtige gebied achter ons en gaan dus weer naar de GROTE stad, op naar Hong Kong voor onze laatste paar dagen.

xxx Karien

PS Op advies van Tobi heb ik deze keer een paar foto's toegevoegd, omdat foto's vaak meer kunnen zeggen dan woorden! Ook bij de vorige blog nog, dus die kan je ook nog bekijken voor een sfeerimpressie

• 21 Juli 2013 - 14:47

Judith:

Wow, wat een mooie foto's! Heel veel plezier en geniet er nog even van! x

• 21 Juli 2013 - 17:00

Sanne:

He Pien, t klinkt echt super! En de foto's zien er ook geweldig uit! (Goede tip Tobi :P)
    Geniet nog van jullie laatste dagen in dit bijzondere land! Enjoy!
    Kus vanuit Aruba en groetjes aan Tobi! XX

• 22 Juli 2013 - 11:20

Vera:

Wat veel moois weer gezien. En idd de foto's zijn jaloersmakend. Klinkt goed die natuur rondom Yangshuo. En uiteraard veel te kleine fietsjes :) Geniet van de laatste daagjes HongKong en dan op naar IJsland! Groetjes en knuffel, je zussie

• 22 Juli 2013 - 12:52

Theo En Nelly:

Hoi Pien en Tobi,
    China is weer een heel nieuwe ontdekking met grote steden en mooie natuur: en echt leuk die foto's!
    We zijn net terug van een weekendje Maastricht, maar komen thuis in een koel huis, buiten 34.5 graden!!
    Tropisch weer in Nederland, tot vrijdag, lieve groetjes van ons.

• 23 Juli 2013 - 17:33

Inge, Pieter En Julia:

Hoi Karien, mooie verhalen en prachtige foto's. Wij zijn het weekend in Umhlanga geweest en hadden zowaar een mooie zaterdag. Heerlijk over de promenade gewandeld. Oh ja en geshopt natuurlijk.
    Nog een paar dagen HongKong en dan deel 2 van de vakantie- wat een luxe!
    Liefs uit Zuid-Afrika